Amiens, Picardië

30 april 2022 - Amiens, Frankrijk

Ons plan van aanpak van de afgelopen week passen we ook vandaag weer toe. Eerst 'uitslapen' tot inmiddels al half acht (😋), aankleden, ontbijten ( werd vandaag gebracht door de bakker: zie foto)  camper opruimen en alles weer inpakken, water lozen & toilet legen en vervolgens 2 uurtjes rijden om voor het middaguur op een nieuwe plek te staan en van daaruit onze verkenningstocht voor die dag te beginnen. Op internet hadden we een stadscamping Parc des Cygnes gevonden, dus daar met de routekaart op Google op af. Gelukkig was de receptie nog open en er was plek. Hier is het nog voorseizoen, dus konden staan waar we maar wilden.

Dat bracht ons vandaag van  het Belgische Ieper naar Amiens, een middelgrote Franse stad met 135.000 inwoners met als bekendste highlight de Notre Dame midden in de stad. Via een mooi aangelegd fietspad langs de Somme fietsen we vanaf de camping in 20 minuten zo op deze kathedraal af. Via een kleine kunstmarkt gaan we tussen de trouw gasten (yep, er is een trouwerij) naar binnen. Noem het een afwijking, maar wij moeten bij een kerk toch altijd even naar binnen (of is dat toch de genoten opvoeding 😇) Daar verwonder je je over de hoogte van deze grootste gotische kerk van Frankrijk. Fietsend door het oude centrum komen we vervolgens bij de no.2 volgens tripadvisor: Les Hortillonnages 'd Amiens. Daar pikken we bij de kassa echt serieus de laatste 2 kaartjes van de dag!! Lucky we, want de rij achter ons kon, sneu genoeg, 'aftaaien'. We moesten een uurtje wachten. Dat losten we op door een frans bakkie met een heerlijke crêpe met kokos en ijs en warme chocoladesaus op het terras te nuttigen, mmnnn heerlijk. Om 17.00 uur gaan we in de laatste afvaart van de dag langs de drijvende tuinen, ook wel groen Venetië genoemd. Met een traditionele puntschuit, die destijds werden gebruikt in de veentuintjes, varen we in 45 minuten en met alleen een Frans sprekende gids, langs dit natuurschoon. Daarna nog even gebeld naar NL en zijn weer van alles op de hoogte.

1. Herman & anja:
    30 april 2022
    Dus al in frankerijk weer mooie dag gehad zo te lezen er is veel te zien en cultuur ook genieten groetjes
  2. Cora:
    30 april 2022
    Leuk om jullie te volgen!
  3. Tina:
    1 mei 2022
    Het is weer genieten dat jullie ons meenemen op jullie camper avontuur
    met mooie verhalen en prachtige foto’s. :)
  4. Aaldert:
    2 mei 2022
    Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Zo blijven wij ook nog in de vakantie stemming! Heel veel plezier.