Het meer van Annecy

16 oktober 2018 - Sévrier, Frankrijk

Wakker worden met uitzicht op het prachtige meer is geen straf. Toch pakken we na een heerlijk Frans croissantje de boel weer in en gaan verder. We lozen het afvalwater in de put en vullen het drinkwater weer bij. In de buurt van dit meer is voor ons te weinig te doen. Het zonnetje komt er door heen als we na 3 km al stoppen bij het parkje + standbeeld van de naamgever van de weg die we al een hele tijd volgen: Napoleon. Op de parkeerplaats hebben we een kort gesprekje met een Frans/Amerikaans koppel en hebben het over de grote invloed die dit 'kleine manneke' heeft gehad in de geschiedenis van Europa. Als we even later verder rijden krijgen we meteen te maken met een flinke afdaling (12%) naar Grenoble. Daar verlaten we de route Napoleon en gaan verder in de richting het meer van Annecy. We kiezen ervoor om niet meer verder te rijden via de Peàge maar gewoon binnendoor wegen. Oké, is te doen maar met alle rotondes en alle plaatsjes waar je door heen gaat, schiet het niet echt op. Annecy kennen we nog van 7 jaar geleden toen we een dagje rond het meer gefietst zijn, maar ook nog van 27 jaar geleden, zo'n beetje onze 1e vakantie met onze de Waard tent. Nu staan we vlak buiten Annecy op een kleine 'camping' aan de drukke doorgaande weg, maar daar liggen bijna alle campings aan. Bovendien is niet alles meer open dus zijn we blij met dit plekje voor €20 voor een nacht incl stroom. De Franse eigenaar ratelt maar door, we schrijven onze naam in een groot administratieboek en klaar. We koppelen de boel aan, zetten de stoeltjes buiten en genieten van het heerlijke zonnige weer. Dat hadden we 2 dagen niet gehad en dan merk je dat het met de zon erbij allemaal net ff leuker is/lijkt. Daarna nog een stukje langs het meer fietsen en natuurlijk in het romantische plaatsje Annecy kijken, altijd leuk met z'n gezellige straatjes en winkeltjes. Het water in de kanalen in het stadje staan opvallend laag trouwens. We fietsen terug naar de camping en gaan ons bezig houden met het eten. Eigen gekookte worteltjes met frietjes en een hamburger van de snackbar tegenover ons...maar dat laatste ging niet door. De alleen maar Frans sprekende uitbater had het over 'plate du jour' of om mee te nemen een hamburger met patat voor €10 p.p. Franse praktijken dacht ik, dan maar niet. Dan heeft Ingrid vast nog wel een andere oplossing. En idd, we hadden nog 2 hamburgers in de diepvries, die door het zo nu en dan ontdooien zonder stroom, 1 hamburger was geworden....we hebben toch lekker gegeten. We hebben besloten morgen meteen verder te rijden omdat we hier wel erg krap staan met veel campers op een veldje.

1. Barbara:
    17 oktober 2018
    Wat een mooie tocht maken jullie en leuk beschreven. Kan het bijna zien 😎. Nog veel reisplezier gewenst