Florence

5 oktober 2018 - Firenze, Italië

Gisteravond hadden we besloten om de no.1 van de lonely planet 2018, de provincie Emilio Romagna, door te rijden om uiteindelijk 250 km verder uit te komen in Florence! Echt zo relaxed om zoiets gewoon een avond vantevoren te besluiten. Rond het middaguur kwamen we aan bij het adres van de camperplaats die we hadden uitgezocht, maar dat zag er zo verlaten uit dat we een camping vlakbij hebben opgezocht. En weer een goeie keuze, wat een mooie camping op ongeveer 5km van het centrum van Florence. Snel een soepje buiten op ons eigen terrasje bij de camper en door op de fiets op ontdekkingstocht in deze cultuur & geschiedenis hoofdstad. We parkeren onze fietsen, met een enorm hangslot, bijna naast de beroemdste, en wat ons betreft niet de mooiste, brug van de stad: il ponte vecchio. Op de brug eigenlijk alleen maar juwelierswinkeltjes,maar wel van hele dure merken. Daarna lopen we door de stad en genieten van de typisch kleine Italiaanse straatjes. Waar we precies wat moeten zien is ons nog niet duidelijk. Bij de Duomo spreken we iemand aan met een keycoard en legitimatie om z'n nek. Het blijkt dat we bij hem een combi kaartje kunnen kopen voor verschillende bezienswaardigheden. Als eerste gaan we naar het Musea Dell'Opera del Duomo. Dit is een prachtig museum waar de werken uit de naastgelegen Dom, Campanile en Battestero tentoon gesteld worden. Dit hebben ze met name gedaan om de kunstwerken te beschermen en goed te conserveren. Bovendien kun je ze zo veel beter zien. Er is ook uitleg in een film hoe men tot de constructie van juist deze vorm van de wereldberoemde koepel is gekomen. Ook zilver en goed werkstukken in overvloed. Daarna zijn we in de rij gaan staan om de toren van 82 meter hoog te beklimmen die naast de Dom staat. De zon kwam er door en dat leverde mooie plaatjes op en deed de beklimming weer een beetje vergeten. Toen was het inmiddels al na 6 uur en hebben we een take-a-way pizza gehad. E
Onze fietsen stonden er gelukkig nog. Even een laatste blik, voor vandaag, op de beroemde brug en vervolgens de camping/camper opzoeken. Morgen dag 2 in Florence met iig een bezoek aan de Dom en het park van Michel Angelo aan de andere kant van de rivier de Arno.

1. J.H. Dijkstra:
    5 oktober 2018
    Is Folkert even gearresteerd geweest, maar de handboeien zijn alweer af zoals de foto laat zien. Groeten uit een zonnig Workum, de Ma..........
  2. Daan&Bar:
    6 oktober 2018
    Geweldig!!! Prachtig om de tijd te hebben en spontaan dingen te doen of juist te skippen. Bedankt voor weer een mooi verslag en dito foto's!