Ha Long Bay

5 augustus 2018 - Ha Long Bay, Vietnam

Vandaag vroeg opstaan (6.15 uur) omdat we de stad verruilen voor de Zee. Hanoi was indrukwekkend druk met 7 milj inwoners en 6 milj brommertjes en even zo vaak getoeter. Niemand lijkt zich daar overigens nog wat van aan te trekken. Na een prima ontbijt vertrekken we 7.45 uur sharp (Harry onze gids is streng) richting Ha Long Bay.Halverwege onze busreis maken we een stop bij een grote fabriek-winkel waar van alles werd gemaakt; soort borduurschilderijen, marmer bewerking maar ook schilderijen gemaakt van gedroogde eierschalen. Het bijzondere was echter dat het gemaakt werd door jong volwassenen met een handicap. Die was genetisch beïnvloed door de gifgas aanvallen van de Amerikanen in de Vietnamoorlog van 1963-1973 (operatie 'Agent Orange' met het ontbladeringsmiddel). Met name spina bifida was een veel voorkomende afwijking, die ruim 40 jaar na de oorlog nog steeds veel voor komt. Dit maakte zeer veel indruk.. .Daarna als toerist toch gewoon weer door (seen it, done it, dat idee) om een paar uur later aan te komen bij attractie nummer 1 van Vietnam; Ha Long Bay. Een prachtige baai/fjordenkust waar we met authentieke jonk in 4 uren door heen zijn gevaren met aan boord een heerlijk lunch. Wij moeten eerlijk zeggen dat de originele jonk er op de plaatjes een stuk authentieker uitzagen dan deze oude maar overigens prima boot. Ook de baai zag er op de plaatjes een stuk blauwer en groener uit en dat kwam niet alleen door de afwezigheid van de zon vandaag. Op één van de eilanden hebben we een grot bezocht die 25 jaar geleden bij toeval was ontdekt door een visser die moest schuilen voor een tyfoon. Altijd leuk zo'n grot, maar ze lijken all over the world wel op elkaar. Bij aankomst terug zijn we bij ons volgende hotel afgezet. Wij zijn meteen op pad gegaan de plaatselijke markt op. Het is ongelofelijk om te zien dat alle voedsel daar ongekoeld in de hitte liggen. De geur was dan ook niet te harden. Vlees, kip en ja, echt waar, ook hond (!!) ligt daar gewoon een soort van te ontbinden. Dan maar doorlopen naar de kust, daar is het vast beter....nee dusss, wat een smeerpijpen! Ze flikkeren gewoon alles in zee. Er staat zelf een kiepwagen de boel te legen!!
Nou dan maar wat eten met Regien & Loes uit onze groep en daarna een super de luxe winkelcentrum door met op de bovenste etage zelfs een schaatsbaan. Enorm gelachen toen we een winkel binnen liepen waar massagestoelen werden verkocht. Natuurlijk mocht 'die lange Hollander' in een te kleine stoel plaats nemen en er kwamen steeds meer Vietnamezen omheen staan. Later Ingrid met de voetjes in de voetmassage....lekkurrrr....