Van Phnom Pehn naar Siem Reap met privé busjes

19 augustus 2018 - Phnom Penh, Cambodja

Het is echt niet te geloven dat we vandaag al naar onze laatste bestemming gaan. Eerst een goed ontbijt ,uiteraard weer met een omelet, op het dakterras van het hotel met een prachtig uitzicht. Nog maar weer even genieten op dit vroege tijdstip (6.00 uur opstaan). Daarna vertrek in 2 busjes met alleen onze groep. Daardoor kunnen we nu ons eigen tijd en stopschema zelf bepalen. Door iets meer te betalen konden we hiermee de lijndienst omzeilen en dat was wel de moeite waard. De eerste stop was bij ‘spider market’ waar je alle soorten insecten levend dan wel gefrituurd kon kopen. Niet alleen spinnen maar ook schorpioenen, kevers en sprinkhanen kon je er krijgen. Wij hebben maar even overgeslagen, het was wel prima om er alleen naar te kijken. Bij het uitstappen uit het busje had je trouwens meteen kinderen om je heen die iets wilden verkopen van fruit of in mijn geval kreeg je meteen een grote tarantula op je arm. Dat leverde mooie plaatjes op en natuurlijk geld voor die ‘arme’(??) kinderen:”one dollar please.” Na de fruitmarkt gaan we weer door op onze reis van in totaal 350 km over prima wegen. Volgende stop is een steenhouwerij langs de kant van de weg. Daar worden beelden gemaakt van klein tot heel groot. Als je mannen daar ziet boren en slijpen in stof/steenwolken met alleen een tandartsmondkapje voor dan voel je wel aankomen dat dit niet gezond werk is. Echt super mooi om te zien hoe ze voornamelijk Boedha gerelateerde beelden maken. Bij een kraampje hebben we goeie handel gedaan en een paar beeldjes gescoord. Een half uurtje later hadden we een vroege lunchstop aan het water met schitterend uitzicht op een meertje. Het eten was er bijzonder goed. Met nog ruim 2 uur voor de boeg had iedereen in de bus last van een ‘after lunch dip’. Die was snel weer over toen we achterop een brommertje die grote biggen op de rug zagen liggen. Die zullen wellicht morgen vers van de pers opgediend worden. Met nog een uur te gaan was de laatste stop op een stukje oude weg van Phnom Pehn naar Siem Reap. Daar deed je voorheen ongeveer 12 uren over. Het bijzondere van dit oude stukje weg is een hele oude stenen boogbrug van 1000 jaar oud uit het Angkor tijdperk. Echt bijzonder dat deze brug nog steeds bestaat en tot voor kort ook nog werd gebruikt. Vervolgens werd onze aandacht getrokken door schreeuwende mannen. Die bleken in een café te kijken naar Thais boksen en daar was veel passie bij en er werd flink gegokt. Leuk om even mee te maken. Daarna was het doorkachelen en kwamen we rond 3 uur aan bij ons hotel. Een leuk kleinschalig hotel waarbij we allemaal beneden rond het zwembad onze kamer hebben. Ik ben er meteen ingedoken. Niet lang daarna volgde Ingrid ook. Super relaxed middag hebben we vervolgens en ook tijd om nu al het verhaal van vandaag te schrijven i.p.v. ‘s avonds laat. Vanavond gaan we naar pubstreet wat eten. Morgen wordt waarschijnlijk een indrukwekkende dag want we gaan naar het tempelcomplex van Angkor Wat. Deze staan hoog op de lijst van Werelderfgoed van UNESCO.

1. Janny:
    19 augustus 2018
    Een 'weetje' waar jullie ook vast van op de hoogte waren, kwam hier voorbij bij het lezen van de blog van vandaag:
    Mag je een Boeddhabeeld kopen voor jezelf of moet je het krijgen?
    Op vakantie in Thailand of Indonesië een Boeddhabeeldje kopen voor jezelf? Pas maar op, want dat brengt ongeluk, weten veel mensen zeker: je moet een Boeddhabeeld krijgen. Anderen beweren even stellig dat het geen kwaad kan. Tenminste, als je bedoelingen maar goed zijn. Want gewone koopwaar zal de Boeddha niet worden. Zelfs niet als je hem koopt bij een tuincentrum.

Hoe dan ook...komt helemaal goed..veel plezier!

Nog een 'weetje' waar jullie ook van op de hoogte zijn:
    Hier geniet men van de REUZEN in Ljouwert en van Maarten v/d Weijden die de 11-stedentocht zwemt...wat een reusachtige topper ook die Maarten...