Terug in Nederland: Nijmegen

16 mei 2022 - Nijmegen, Nederland

Gisteren hadden we nog 2 harde broodjes gescoord bij de plaatselijke bakker in Duitsland voor vanochtend bij het ontbijt. Nou en hard waren ze zeg, poeh. Maar even in de bakpan met een plakkie ham en kaas en een eitje en dan is het best te doen.

Met deze ontbijt-bodem gaan we op pad richting de Waal bij Nijmegen, toch weer een rit van 260 km. Onderweg lijkt het weer even of onze navi in de war is met eerder genoemde 'ga naar rechts, nee links, kruip door het gras, spring over de sloot, knuffel de koe, geef de boer een hand...etc'. Maar het blijkt dus om een reclame te gaan voor beemsterkaas die, toen we die voor de 1e keer hoorden, net op een moment was dat wij om de weg zochten 😂.

Onderweg ook nog het mysterie van de 'rolberoerte' over de benzineprijs opgelost. Op het nieuws hoorden we dat Duitsland helemaal van de Russische aardolie af wil. Dat drijft de prijs natuurlijk enorm op. Daar kan ook de bruinkool winning bij Garzweiler die we onderweg tegen komen niets aan veranderen. Er komt daar een enorme krater ter grote van 100 vierkante kilometer met een diepte van 250 meter!! Echt enorm indrukwekkend maar ook enorm omstreden. De moeite waard om even na te lezen...

Na een korte boodschappen stop bij de Aldi komen we via een krappe toegangsweg bij camping 'groot Altena' aan bij de Waal bij Nijmegen. Ze hebben een mooi plekje aan het water, waar we goed zicht hebben op bijna binnenvarende vrachtschepen.

Het weer is onstuimig vanmiddag: windkracht 6  en regen met een klap onweer! Jeetje, dat zijn we niet meer gewend. De in de planning staande fietstocht langs het water en eindigend in Nijmegen bij een Sushi restaurant gaat ff niet door. Het wordt een spelletjes - lees - puzzelmiddag in een wiebelige camper. Het doet ons even terugdenken aan ons hachelijke avontuur in Nieuw Zeeland bij Mount Cook, waar campers door de wind zelfs omver werden geblazen.

Nou ja, na het avondeten wordt het rustiger en komt het zonnetje er weer door. Morgen is de weervoorspelling goed fietsweer...