Via Zwitserland terug naar Frankrijk

17 oktober 2018 - Sévrier, Frankrijk

Vanmorgen werden we vroeg wakker van al het verkeer wat zich vanaf een uur of 6 over de 2 baansweg wurmde langs onze camping. Kwam wel mooi uit want we wilden vandaag vroeg rijden ivm een lange etappe. Ingrid kon tijdens het douchen in de bijna buitendouche zelf ervaren dat het licht na 1 minuut al weer uitgaat: Franse zuinigheid zullen we maar zeggen. Gelukkig had ze zelf een lampje meegenomen. Tanken en brood bij de bakker halen en daarna proberen weer op de weg er tussen te komen: geduld is een schone zaak.
We hebben er voor gekozen om via Zwitserland naar het Franse Mullhouse te rijden. Dat betekend na 30 km bij de grens eerst een vignet 2018 halen. Daarna konden we voor €1.25 per kilometer dik 300 km door dit mooie land reizen. Alles staat goed aangegeven en de wegen zijn prima. We stoppen na 280 km bij het plaatsje Solothurn. We rijden eigenlijk gewoon wat brutaal zo ver mogelijk door naar het centrum en staan plots voor de poort vd stad met de camper. Ik vraag de plaatselijke politie of ik hier aan de zijkant mag parkeren en waar ik moet bzetalen. Er werd vriendelijk medegedeeld dat ik rustig kon parkeren en vooral niet hoefde te betalen...TOP!!
Solothurn is een stad met veel invloeden uit de barokperiode. Het getal 11 staat hier centraal en zo vinden we, idd, 11 prachtige fonteinen. We wandelen voor een overzicht naar één van de bruggen en levert een goed overzicht op van dit leuke stadje aan de rivier de Aare.
De St. Ursen-Kathedrale is zo prominent aanwezig in het stadsbeeld dat we die wel moesten bezoeken, ook al hadden we net tegen elkaar gezegd dat we nu eerst wel weer genoeg kerkjes en Kathedralen hebben gezien. De trap voor de Kathedraal is al indrukwekkend en als we binnen komen zien we werkelijk een schoonheid van een kerk. De ronde biechtstoelen zijn bijzonder, evenals het plafond van de koepel en het Mariabeeld. Zoals het de barokstijl betaamt wordt er veel gebruik gemaakt van marmer en beelden, die vaak gedetailleerd bewerkt zijn.
Al met al was een uitstapje naar dit Zwitserse stadje de moeite meer dan waard.
We rijden nog 80 kilometer door en vinden in Mullhouse al snel de borden met daarop aangegeven de camping waar wij naar toe willen. Bij de supermarkt Le Clerc nog even wat boodschappen gehaald. De camping is nu vlakbij ,zegt onze Tom Tom. Op 2 min voor de camping komen we bij een tunneltje met een maximale doorrijhoogte van 2.70 en de camper is 2.80 cm hoog.!!! Dus omkeren maar wat dan? Een aardige parkeerwachter kon in z'n beste Franse Engels duidelijk maken hoe we om moesten rijden. Hij toetste daarvoor het 1e gedeelte vd route in mijn telefoon.
Op de camping aangekomen bleek ook hier plenty ruimte te zijn. We staan in een soort park waar we volop ruimte hebben. We konden nog een bakkie in het zonnetje doen en bekijken wat we morgen zullen gaan doen. Het is hier nog lekker rustig dus we blijven 2 nachtjes staan.