Kalmhoutseheide

25 april 2022 - Hoogerheide, Nederland

Doordat wij gisteren ons ontbijt al konden bestellen op onze SVR camping' Aan de groene papegaai' scheelde ons dat vanochtend een ritje naar de bakker: vers gebakken broodjes en croissants + een flesje verse jus d'orange konden we om 8 uur al ophalen. De weersvoorspelling van vandaag was niet geweldig, maar na het ontbijt stappen we wel gewoon op de fiets voor een ronde in het grensgebied met onze Zuiderburen over de Kalmhoutseheide. Prachtige vennetjes, uitgestrekte (niet bloeiende) heide en een enorme uitkijktoren. Die laatste is pas sinds 1 april 2022 open en kunnen we beklimmen tot 35 meter. Het geeft je een mooi uitzicht over dit uitgestrekte natuurgebied.

Weer terug op aarde komen we langs overblijfselen van 'Den Doodendraad'. Een grensbewaking onder hoogspanning die dateert uit WO 1. De moeite waard om deze geschiedenis even te googelen.

Even later passeren we het in het plaatsje Heide een klein treinstation met een geschiedenis in WO 2...hebben we even gelaten voor wat het was omdat ons oog viel op een beeld van Suske & Wiske. De schrijver van deze strips (wie  heeft ze niet gelezen!) is in deze plaats geëerd met een heus museum. Wij komen niet verder dan vlak bij zijn borstbeeld. Hier zitten we met de net gekochte broodjes met vissalade (we hebben geen mes bij ons, dus 'scheppen' met het broodje) te nuttigen.

Toch maar door op de route. Het wordt er beslist niet warmer op hoor. Vanochtend nog gestart met 14 gr, inmiddels gezakt naar 6 gr!! Op onze route komen we vervolgens langs een grotere Joodse begraafplaats. Ziet er allemaal grauw & grijs uit en de grafstenen staan vaak scheef. Omdat men de eeuwige rust krijgt, zijn het vaak oude graven die enorm verzakken. Ook laten ze de bomen ongemoeid. Vanwege de eeuwige rust wordt er niet geruimd en zijn de begraafplaatsen enorm groot.

Ondertussen zijn we wel toe aan iets warms, dus stappen we een klein restaurantje binnen waar we een warme choco met slagroom bestellen. Weer opgewarmd fietsen we stevig door naar de camping. Onderweg nog boodschappen doen bij een boerderij winkel, waar we o.a.verse asperges kopen. Terug op de camping staat de teller op meer dan 50 km.

's Avonds peuzelen we het witte goud heerlijk op. We zetten de kachel 's avonds toch naar even aan. Buiten regent het nu een beetje. Morgen rijden we weer verder en gaan we richting Zeeland naar het eiland Walcheren.

1. Gerrit:
    25 april 2022
    Mooie geschiedenis dag.
  2. Herman anja:
    26 april 2022
    Weer een interessante trip hoop voor jullie wat warmer weer
    Herman & anja
  3. Dirk en fimmy: