Het platteland van Cambodja

21 augustus 2018 - Angkor Wat, Cambodja

Ook op deze één na laatste dag van onze reis zijn we 's morgens weer vroeg op pad. Om 8 uur zijn we met 2 auto's opweg naar het platteland van Cambodja. Dat is de rust ipv de hectiek, aandacht voor het individu ipv mensenmassa...heerlijk. Een uurtje buiten de stad is onze eerste stop bij een plattelands gezinnetje. Echt leuk om te zien hoe men daar heel eenvoudig leeft en met weinig tevreden is. Hard op weg naar de Nirvana van het Bhoedhisme zullen we maar zeggen; eenvoud & puurheid. We konden zien hoe men hier basele zaken als wassen/douchen maar ook eten koken in de praktijk organiseerde. Ook was er de afdeling eigen gemaakte rijstewijn stoken met een alcoholpercentage van 80%, now we're talking 😄. De varkentjes kregen het restafval en werden dan ook niet voor niets 'happy pigs' genoemd.
Daarna gingen we door naar de plattelands AH. Het was weer een markt ja maar netter en wat vooral leuk was dat is dat je met de locals kon praten. Soms Engels met de jongere generatie maar ook ouderwets met handen en voeten, veel lachen en zo nu en dan een woordje Cambodjaans. Op deze markt hebben we eindelijk gezien hoe de stinkvrucht Doerian er van binnen uit ziet en daar is het ook bij gebleven want proeven doen we maar niet.
Zo'n 10 km verderop stoppen we weer voor een rit door de landerijen met een ossenkar. Maar we stoppen precies voor een openlucht school en werden vriendelijk zwaaiend door de kinderen begroet. Toch maar even heen lopen want beide partijen waren nieuwsgierig. En wat werd het een hartelijke en spontane ontmoeting tussen jong en oud, klein en heel groot. We kwamen heel makkelijk in contact met deze 'leukerds' en konden hier en daar goed in het Engels met elkaar communiceren. Ik kon het niet laten om iedereen even bij elkaar te roepen voor een line up en wat push ups. Dat lukte uiteindelijk wel maar er kwam eerst even een groepsfoto.
Het onderdeel daarna, de ossenkar, was een mooie manier om lekker slow en op authentieke manier door de landerijen te trekken. Wat was het warm met de brandende zon maar ow zo mooi. En wat een prachtige dieren zijn het toch.
Daarna gingen we door naar onze lataste stop en dat was voor de verandering een boot. Die bracht ons naar 'floating village' waar je kon zien hoe de Cambodjaben prima kunnen omgaan met het element water. Primitieve huisjes op het water, waarbij je nooit last hebt van te hoog water. Hoog was het water zeker in dit regenseizoen want de rivier was buiten z'n oevers getreden zodat we vanaf het water tegen de kruinen van de bomen aankeken. We stopten ook nog bij een krokodillen kwekerij...tja wat moet je daar nu weer van denken als je weet dat het alleen maar te doen is om hun mooie huidje 😯. Bij terugkomst was het nog een klein uurtje met de auto over deels hele hobbelige en slechte wegen maar ja, dat hoort erbij. s' Middags hadden we lekker vrij en zijn Ingrid en ik op zoek geweest naar wat souvenirs. Bij het hotel lekker met z'n allen zwemmen en 's avonds onze laatste maaltijd met z'n allen.

1. Herman & anja:
    21 augustus 2018
    Mooi om te zien de reis van jullie
    Nog maar even genieten en dan weer terug naar huis gr Herman Anja
  2. Ferdi en Janny:
    21 augustus 2018
    Geniet er nog even van. Wij zijn inmiddels weer thuis!