Duitsland National Park Eifel

15 mei 2022 - Hellenthal, Duitsland

Vanmorgen waren we beide vroeg wakker. Waarschijnlijk ook om dat we best wel fanatieke vogels rondom de camping hadden die het leuk vonden vrolijk fluitend de nacht door te brengen. Om half zeven zat Folkert al bij de Rijn een boek te lezen en Ingrid pakte een vroege douche, zodat ze zeker wist dat ze ook kon douchen. Met een muntje kon je 5 min.douchen, dus maar even geen haren wassen deze keer. Er waren er namelijk maar 2 douches beschikbaar voor ongeveer 50 camperaars. En zo zaten we lekker relaxed al om 7.30 uur te ontbijten en reden we rond 8.15 uur omhoog Duitsland in richting de Eifel. We hebben weer zo'n 300 km te gaan en willen eigenlijk voor 12 uur op de camping staan, anders zijn ze gesloten en dan gaan ze vaak rond 14.00 uur weer open. We kunnen lekker vlot doorrijden omdat het zondag is en dus rustig op de weg. Onderweg nog wel even tanken en daar schrikken we ons een rolberoerte: diesel € 2.48 per liter!! We doen eerst maar een half tankje en rijden de laatste 90 km niet via de Autobaan. We rijden zogezegd binnendoor en er komen ons veel, heel veel motoren en snelle wagens ( vooral porsches) achterop. Het blijkt dat dit de route is naar het bekende racecircuit de Nürburgring. Er werd bij tijden echt levensgevaarlijk ingehaald, 'it koe eins net'. Ik snap het wel, met een camper voor je vizier van de helm is dat niet leuk, maar vaak mocht je hier maar 70 km rijden op deze slingerweg door bergachtig gebied.

Nou ja, ruim voor 12 uur staan wij bij de receptie voor alweer een andere overnachtingsplek, Camping Wildbach in Hellental. We kunnen een plaatsje uitzoeken op één van de velden en hebben daar een prachtig plekje ingenomen. De routine van het installeren gaat ons vlot af en vervolgens zitten wij een half uurtje na aankomst aan een lekker soepje met stokbrood met brie.

's Middags gaan we nog fietsen langs het rustig kabbelende riviertje de Olef en verbazen ons over de enorme hopen takken en ander materiaal aan de oevers. Ook in de kleine dorpjes zie je dat er veel leegstand is rond de winkels dichtbij de rivier. Wanneer we later op internet kijken hoe verwoestend dit vriendelijk ogende riviertje in 2021heeft huisgehouden en ook slachtoffers heeft gemaakt, dan wordt ons het ook duidelijk. Zo met de zon erbij en een goed fietspad kun je je bijna niet voorstellen hoe dat geweest moet zijn. Aan het groot aantal bouw activiteiten te zien is men druk bezig de boel te herstellen.

Eind van de middag  zijn we weer terug op de camping. We hebben niet heel veel kilometers gefietst, maar je merkt dat het heuvelachtige landschap net iets anders fietst voor ons Friezen die het vlakke platteland gewend zijn.

De borrel buiten in het namiddag zonnetje, gaat over in een lekkere maaltijd met zalm, onze favo!!

Morgen gaan we waarschijnlijk een plekje zoeken in Nederland. Zijn we weer terug in die Heimat 😁

1. Dirk en fimmy:
    15 mei 2022
    Wat een leuk blog maken jullie er van foto’s geweldig ,ook hier is het mooi fiets weer.
    Geniet nog maar lekker even😍