De loopgraven in Ieper van Hill 62

29 april 2022 - Ieper, België

We maken dankbaar gebruik van de tip van de fietsenmaker die ons gisteren adviseerde om naar Ieper te gaan. (sorry Ralf, jouw tip hebben we ff geen gebruik van gemaakt). Nog net voor de Franse grens zetten we de camper op fietsafstand van Ieper op een camperplaats. (dat is dus zonder toilet- en douchevoorziening maar wel met stroom). Gelukkig hebben we het zelf ook aan boord.De planning is om hier 1 nachtje te staan.

In deze omgeving ademt alles de gebeurtenissen rond WO1.1914-1918. Er zijn heel veel begraafplaatsen 'Gemenebest Cemetery' met gesneuvelde soldaten van verschillende nationaliteiten. Wij maken geen gebruik van alle geplande routes maar kiezen onze eigen route. Die brengt ons meteen letterlijk en figuurlijk bij het hoogtepunt in deze geschiedenis: Hill 62! Op dit hoogste punt in de omgeving is zwaar gevochten. De loopgraven die hier zijn geven een beeld van hoe men beschutting zocht tegen de vijand. Het bijbehorende museum is meer een verzamelplaats geworden van alles wat men nog heeft uit deze periode en bam...zet maar neer. Na 20 minuten stonden we weer buiten, beetje jammer. (Check verder op internet de geschiedenis van Hill 62)

Via een autoluwe binnendoor route komen we in vestingstad Ieper. Hier is na WO1, toen echt alles platgebombardeerd is, alles weer in zijn oorspronkelijke staat opgebouwd. Echt een ontzettend leuk stadje met gezellige straatjes met prachtige heuveltjes en een groot plein waar je o.a. de lakenhal kunt vinden. Het daarin gevestigde museum slaan we even over. Wat wel veel indruk maakte was het herdenkingsmonument de Menenpoort (check google Wikipedia Menenpoort Ieper)

Op het marktplein hebben we ons tegoed gedaan aan een koffie met heel speciaal appelgebak. Met eigen gemaakte advocaat, vanille ijs en slagroom was het genieten daar in het zonnetje.

Nog wat rondfietsen door het stadje langs de vestingsmuren keren we rond 4 uur weer terug richting onze camper. Daar relaxen we met een boekie lezen en wat puzzelen en eten we 'my favorite': spaghetti 😀 Helaas te fris om buiten te zitten.

1. Ralf Grispen:
    29 april 2022
    Als jullie dan toch in Ieper zijn is Kortrijk ook zeker even de moeite waard om te bezoeken!

Benieuwd waar jullie morgen heen gaan!
  2. Minke Dijkstra-Bos:
    30 april 2022
    Goedemorgen, Alweer een week onderweg wat een mooi avontuur,mooi om mee te maken en niet weten waar je terecht komt. Foto's weer goed gelukt. Wens jullie een gezellige dag en goede reis. Groetjes M.🍀☺