Slotdag festiviteiten rond Jeanne d'Arc

8 mei 2022 - Orléans, Frankrijk

Gisteravond waren we pas na middernacht terug bij de camper. Het hek van de Camping was zelfs al op slot, gelukkig hadden we de code meegekregen om er weer in te komen. Wat hebben we een geweldige avond gehad daar in de stad. Vanochtend tijdens een laat ontbijt waren we nog aan het nagenieten toen we de foto's zagen en even later deelden met campinggasten die tegenover ons staan. ( en niet waren geweest)

Vandaag is de slotdag van de 10 dagen festiviteiten rond de herdenking rond Jeanne d'Arc met in ieder geval een middeleeuwse optocht. Met de zon weer volop onze bol, fietsen we rond 2 uur het centrum weer in en we zagen dat er, net als gisteren, veel politie op de been was. Het grote plein Place Santé Croix voor de Kathedraal stond vol mensen en er waren lange, maar aan het applaus van het publiek te horen, maar aansprekende toespraken. Ons Frans is niet wat je noemt 'je-van-het' maar we hoorden wel dat er een link werd gelegd met oorlogen in het verleden en die van nu in de Oekraïne.

Daarna was er een lange op/intocht die begon met diverse peletons militairen en die 2 uur later eindigde met de plaatselijke sportverenigingen. Het was een kruising van een militaire parade, veteranendag en een allegorische optocht. De start was indrukwekkend met het laag overvliegen van een militair vrachtvliegtuig geflankeerd door 2 straaljagers die zo over de Kathedraal vlogen...wow!! Aansluitend bezoeken we de middeleeuwse markt met zeer bijzondere mensen in bijbehorende outfits. Veel eettentjes met crepes en wafels, maar ook veel streekproducten.

We zijn in staat om eigenlijk overal met de fiets te komen. Dat is minder vermoeiend en je actieradius is veel groter. Met nog een bezoek aan het fraaie oude raadhuis, verlaten we deze prachtige stad Orléans.

Terug op de camping is het nog lekker weer, dus besluiten ter plekke om de stokjes, die we eergisteren onderweg in zo'n grote Super LeClerc hadden gekocht, buiten klaar te maken op onze kleine (elektrische) BBQ. Daarna genieten we nog na met een bakkie en een glas Calvados (product uit deze streek)...wat zijn we aan het genieten van onze reis 🥂

1. Minke Dijkstra-Bos:
    8 mei 2022
    "Wat een mooie reportage" kunnen we mooi mee genieten. Nog een gezellige avond. Groetjes uit het mooie zonnige Workum. 🕥🌛🐈‍⬛
  2. Janny:
    9 mei 2022
    Top! Noch mar lekker troch gean mei genieten dêr. Hjir yntusken in nije wurkdei ôfsluten en no in bakje yn de eftertún yn it sinnige súden 😎🌞