Naar de stad van Jeanne d'Arc...Orléans

7 mei 2022 - Olivet, Frankrijk

Vandaag weer een reisdag op het programma van 250 km. Dat betekend dat we na het ontbijt de routine van 'ready for take-off' weer aanhouden. Naast het binnenwerk van kastjes afsluiten en zorgen dat er niets op scherp ligt, is de vaste volgorde buiten gas afsluiten, elektriciteitskabel opruimen, chemisch toilet legen, afval water lozen en schoon water tanken. Afval wegbrengen het kan ik vele gevallen gescheiden ingeleverd worden bij de milieustraat van de camping.

Als dat gedaan is trekken we vandaag Oostelijk verder richting Orléans. We kiezen dit keer eens niet voor de snelle péage maar voor de binnendoor route. Die is 40 km korter maar je doet er 45 minuten langer over. Dat komt o.a. door de vele rotondes, bij 40!! zijn wij gestopt met tellen. Onderweg hebben we een prachtig plekje gevonden voor een typisch Franse lunch met stokbrood met brie en kruidenboter. Daarna komen we toch nog 40 km op de tolweg. Nou ja, doe maar, we zijn ook wel weer klaar met het autorijden.

En zo komen we halverwege de middag aan bij camping Olivet, waar een bordje 'complet' bij de slagboom hangt...het zal toch niet 😕. Gelukkig was er voor ons nog net 1 plaatsje vrij, mooi plekje aan een klein riviertje, fieuw 😸.

Installeren, een bakkie op eigen terras en vervolgens op de fiets naar het centrum van Orléans want daar staat het bol van de festiviteiten rond de heldin van deze stad, Jeanne d'Arc. Er is een 10 daags festival waarbij op 7 & 8 mei de hoogtepunten zijn. En dat klopt, want er zijn veel mensen op de been. En alles concentreerd zich rond de grote kathedraal en ja echt, we doen het er niet om, maar wat weer een indrukwekkend godshuis! Vanavond zal hier een licht-en geluidsspektakel plaats vinden waar we natuurlijk naar toe gaan. Even verderop zijn ze op een plein aan het soundchecken voor optredens van de Nederlandse DJ Olivier Heldens en zijn Franse collega Tony Romero. 'Wauwww, te gek' roept Folkert..'verschrikkelijk, wat een luid' zegt Ingrid: smaken verschillen. Vanavond gaan we zeker weer terug...

In de schemering fietsen we weer richting het centrum van Orléans, we kennen inmiddels de weg. Daar lijkt het eerst rustig maar in het centrum is het werkelijk knijterdruk, wat een mensen op de been zeg. We fietsen zover mogelijk door en kunnen onze fietsen stallen naast de kerk onder toezicht van veel politie, dus dat zit wel goed 😜. Via een omtrekkende beweging door kleine straatjes komen we uiteindelijk in een brede straat tussen duizenden mensen recht voor de kathedraal. Het 20 minuten durende licht en geluidsspektakel wat zich dan vervolgens afspeelt is werkelijk ongeëvenaard mooi. Op de kerk wordt in een dynamische presentatie de geschiedenis van Frankrijk uitgebeeld en de rol die 'volksheldin' Jeanne d'Arc daarin heeft gespeeld. Het geluid is van concertkwaliteit, zodat de beleving geweldig is. Je moet er bij geweest zijn om uit te leggen hoe geweldig dit was!

Na de presentatie gaat iedereen lopen en velen lopen de kathedraal in. Wij blijven juist staan zodat er daarna ook voor ons ruimte was om naar binnen te gaan. 's Avonds is de kerk ook van binnen mooi verlicht en met het gezang erbij was er een feeëriek sfeer.

We vervolgen fietsend onze weg door de enorm drukke straatjes en komen op afstand aan bij een groot plein waar de Nederlandse top DJ Olivier Heldens de feestavond afsluit. Hier was het zo druk dat dichterbij komen niet mogelijk was. Op onze fietstocht terug kunnen we op kilometers afstand nog lang de klanken horen van deze held voor een paar uurtjes, want de echte heldin in deze stad is natuurlijk Jeanne d'Arc!

1. Janny:
    7 mei 2022
    Idyllische plekjes en wát een mooie show hebben jullie gezien vandaag! Prachtig ok te zien!
  2. Elly kruithof:
    8 mei 2022
    Wat een prachtige show hebben jullie gezien, met muziek erbij zal het heel sfeervol zijn geweest!! Mooie foto’s!! Je beschrijft het leuk, het neemt je mee, groetjes en kalm aan!!
  3. Gerrit Eijzenga:
    Prachtig Folkert en ingrid

Lekker genieten van jullie vakantie!
  4. Cora:
    Wat mooi!!
  5. Janet van Daalen:
    9 mei 2022
    Mooie reis maken jullie maar weer! Prachtige foto's en leuke stukjes om te lezen. Nog heel veel plezier de komende tijd!
  6. Ellie IJntema:
    10 mei 2022
    Wat een mooie verhalen schrijven jullie. Ook heel bijzonder wat jullie allemaal zien, zo variërend. Ik snap dat jullie hiervan genieten. Het is jullie absoluut gegund. Groet, Ellie