Van 35 graden La Fortuna naar 19 graden Monteverde

8 mei 2024 - Monteverde, Costa Rica

Vandaag hoeven we maar 115 km te rijden naar Santa Elena. Maar hier in Costa Rica rekenen ze niet zozeer in kilometers als wel in tijd komen we vandaag achter.

We hadden zoals gewoonlijk weer lekker op tijd ons ontbijtje binnen. Om 8 uur waren onze spulletjes weer ingeladen en konden we verder op onze reis door CR. Airco aan, want het is hier nog best warm.

Via een afwisselend landschap maken we een ronde om Laguna de Arenal. Onderweg even een bakkie doen en daarna de route checken in onze navigatie WASE. Staat daar nou echt dat we nog anderhalf uur gaan doen over 40 km? Nou, dat zal wel niet kloppen…toch? Maar we kwamen er al snel achter dat dit dus WEL klopte; OMG, wat een verschrikkelijke weg!! Compleet onverhard en met kuilen & gaten, niet normaal. Ingrid zei nog “we hebben vakantie dus ook al rijden we maar 30 km/pu, dan nog is dat prima”. Ik antwoordde dat we zelfs die 30 km niet eens zouden halen.

Deze bumpy road met laten we zeggen gratis massage komt toch wel aardig op je lichaam aan. Met de laatste paar kilometers nog stijl omhoog kwamen we aan bij Trapp Family Lodge, midden in de natuur van Reserva Biológica Monteverde. ( dus dik 3 en half uur onderweg)

Bij het inchecken lieten we ons ontvallen of we ook een kamer met een mooi view op de bergen konden krijgen. De man was vrij snel om en zei dat we een upgrade zouden krijgen. Nou niets gelogen hoor, wat een kamer! (Quanta Costa: 225 dollar per nacht…wow, lucky we!)

Na een lunch op de kamer en wat sneupwerk op internet bleek een tocht in de bergen hier een goeie optie voor de middag. Met juiste kleding en schoenen en genoeg water in de rugzak gingen we op pad. Liepen eerst een paar honderd meter de verkeerde kant op en gingen dus weer terug. Ging het toch plenzen, niet te zuinig! Snel weer terug naar het hotel en de bui afwachten. Die bui hield behoorlijk aan zodat we van  plan gingen switchen.

Er was hier vlak in de buurt een boom met een hele bijzondere wortelstructuur. Je kwam daar via een natuurlijk aangelegde trap bij een riviertje en kon vervolgens de boom niet missen. Echt heel bijzonder, kijk maar bij de foto’s. En omdat het flink was afgekoeld hebben we in het plaatsje wat rondgekeken en geshopt. Het plaatsje ademde de sfeer van een backpackers stadje. Deed ons een beetje denken aan Queenstown in NZ.

Voor morgen hebben we de zipline Monte verde Extreme geboekt waar we erg naar uit (en misschien stiekem ook wel een beetje tegenop) kijken.

We kiezen even voor gemak, daarom vanavond heerlijk gegeten in het Trapp family Lodge.

1. Herman anja:
    9 mei 2024
    Goedemorgen van uit Friesland wat een onderneming daar maar de natuur is daar vast prachtig
    Hadden jullie aardig spierpijn van die rit ?
    Groet 🖖
  2. Minke Dijkstra-Bos:
    9 mei 2024
    Goedemorgen, wat een avontuur 🤥 Leuk dat iedere dag weer een verrassing is🤭 wat je van tevoren niet kan bedenken. Wat een mooie plaatjes weer van de omgeving. Het is hier hemelvaartsdag mooi weer dus ook genieten. Groetjes 😘
  3. Ingrid:
    9 mei 2024
    Gelukkig geen spierpijn van de rit, maar wel flink door elkaar geschud. Hierdoor waren de darmen wat in de war!!!
  4. Gerrit:
    Heerlijk zo'n kamer 😀