Colmar in de Elzas

13 mei 2022 - Turckheim, Frankrijk

Terwijl de talrijke ooievaren hier rond de camping het massaal op een klepperen zetten, werken we ons blog weer bij met de belevenissen van vandaag.

Gisteravond, vannacht en vanmorgen de eerste serieuze regen gehad in 3 weken. Voor de rest gewoon alleen maar mooi weer gehad, wij lucky basterds 😜. Gelukkig gisteren voordat het begon te regenen alles al ingepakt, zodat we vanmorgen weer lekker vlot op pad konden. Dit keer voor een korte route van een uurtje rijden die ons dicht bij het plaatsje Colmar brengt. Zijn we al een paar keer vaker geweest, maar blijft zo'n leuk plaatsje. Onderweg scoren we bij één van die grote E.Leclerc supermarkten eigenlijk teveel boodschappen die aan 'de verkeerde kant' van de weegschaal staan, maar ach, het is 'vakantie' nou...

Wanneer we vlak bij de camping zijn, is onze navigatie even op hol geslagen: ga hier naar links, nee naar rechts, keer om, spring over de sloot, ga over het hek, geef de boer een hand...we kwamen niet meer bij van het lachen. Met wat eigen waarneming dan maar, vinden we de camping De Medieval. Gelukkig weer plaats zat, zoek maar uit. We zoeken een plekje aan een riviertje, pakken meteen de fietsen om nog net een half uurtje de streekmarkt van dit plaatsje Turkheim te bezoeken. Ook hier weer veel lekkernijen, we kopen hier gedroogde worst uit de Elzas... jammie.

Na de lunch gaan we vanaf de camping naar het 10 km verder gelegen Colmar. De navigatie klopte ook hier niet helemaal, maar gelukkig blijft F onder alle omstandigheden rustig (🙄). Colmar is wel een beetje thuiskomen, we kennen de weg en bezoeken de leuke vakwerkhuisjes en bewonderen de prachtige ouderwetse uithangborden. Ook het boottochtje in 'petite Venice' over het riviertje La Lauch is met onze Spaanse gids erg aangenaam, want ze was onze privé gids. Later lopen en fietsen we nog wat door de stad en drinken een lekkere sterke koffie op een zonnig terrasje.

De fietstocht terug is aangenaam tussen de druivenvelden door en langs een snelstromende riviertje. Het avondeten kan super relaxed buiten genuttigd worden.

Na de afwas bekijken we de route voor morgen. De laatste week van deze reis hanteren we toch weer de aanpak van onze 1e week, waarin we niet heel lang gaan rijden en diezelfde dag dingen willen doen of bekijken om vervolgens de volgende dag weer door te rijden.