Relaxen in Puerto de Viejo de Sarapiqui?

5 mei 2024 - Sarapiquí, Costa Rica

Vanaf ons balkon hoor je ‘s ochtends de golven van de oceaan, van de Caribische zee, altijd een prachtig geluid. Voor dat we met het verslag van vandaag komen nog even een kleine opsomming van de dieren & beestjes die we in de afgelopen 24 uur in- en om ons tijdelijke huisje aantroffen:

*een kolibrie hangt 2 meter voor je in de lucht en pikt bij elke bloem een teugje mee

*In de sprei van ons bed zit een klein hagedissen

*In de kamer treffen we een kakkerlak aan

*In de badkamer een bruine sprinkhaan-achtige

*Op het pad voor onze kamer loopt een agoeti rustig z’n rondje te lopen

*En op weg naar het zwembadje hier tegenover maakt een grote krab zich snel uit de weg

*Een grote zwarte tor in de ontbijtruimte kan rustig z’n gang gaan. Wordt wel opgemerkt door het personeel maar is geen reden om tot actie over te gaan

*Een leger mieren voor onze lodge die gemeen kunnen prikken

Omdat het leven zich hier in Costa Rica voornamelijk buiten afspeelt en men dicht bij de natuur staat, is bovenstaande voor de Costaricanen geen probleem… en dus eigenlijk voor ons ook niet.

Dan over de dag van vandaag; verkassen naar een ander deel van dit prachtige land. Nog voor het ontbijt hadden we onze koffers al gepakt en in de auto gezet. Poeh, wat was het alweer warm zeg. Na het ontbijt even bellen met Robin, Fenna en Brent, die hele verhalen had. Uitchecken en rond 8 uur waren we on route. De navigatie (ze gebruiken hier WASE) gaf aan dat het dik 3 uren rijden was naar onze volgende overnachtingsplaats. Omdat het zondag was, konden we goed doorrijden, geen noemenswaardigheden onderweg. Nog wel even de tank volgegooid, you never know.  Hier echter geen self-service, maar een echte ‘tanker’ op de colonne nauwkeurig afgerond.

Rond het middaguur werden we vriendelijk ontvangen bij onze lodge Selva Verda in Puerto Viejo de  Sarapiqui. We kregen meteen veel informatie wat er allemaal te doen was.

Na het inchecken liepen we via een overdekte route door de natuur en kwamen we aan bij een werkelijk hele mooie en grote lodge aan de rivier, echt wow!! Eerst het net gekochte Cocosbroodje opgegeten met flink wat water om vervolgens meteen met een selfguided tour de natuur te verkennen.

Het is in dit deel van CR ook weer prachtig. Er zijn hier veel kolibries die rond vliegen en maar moeilijk te fotograferen zijn dus maar even een filmpje geplaatst. Via een hangbrug kun je naar de andere kant van de rivier, maar daar is het nu voor ons nog afgesloten. Langs de rivier komen we uiteindelijk weer uit bij onze lodge.

Geloof het of niet, maar we besluiten om een uurtje te relaxen bij het zwembad. Boekje mee en ‘efkes deljaan’. Na een uurtje omkleden en richting buffet met lokale gerechten. Echt weer zo lekker gegeten. De energie van de maaltijd en dessert dulce Leche konden we goedgebruiken voor onze avond activiteit.

Omdat we hier maar één nacht zijn (zonde eigenlijk) hadden we bij aankomst gezien dat er een ‘guided tour by night’ was en die hebben we toen gelijk geboekt. Om 7 uur zou deze beginnen maar er was nog niemand op de afgesproken plaats. Dat bleek ook te kloppen zei de gids: “your the only guys!”. Samen met gids Carlos hadden we dus een privé tour door de Forrest.

We hoorden veel dieren  geluiden maken en zagen enorm veel mieren en ook verschillende soorten o.al de Bullit mier.

Een enorm bijennest waar we niet bij mocht stilstaan of praten, kleine bruine kikkers, een wasbeer, een soort hert, een kleine possum , een tarantula met enge harige poten. En als klapstuk weer de bekende kikker met de rode ogen. De gids had meer dieren verwacht, maar wij waren al zeer tevreden.

Wij waren hem dankbaar dat we weer zonder kleerscheuren uit het bos gekomen zijn. Na 2 uur zweten in het bos, hebben nog even een duik in het zwembad genomen.

Na wat drinken te hebben genomen en de zweterige kleding in een sopje hebben gegooid, was het wel weer mooi voor vandaag.

1. Johan en Alice:
    6 mei 2024
    Heel indrukwekkend, zowel jullie verhaald als de foto’s! Het zal ongetwijfeld een indrukwekkende herinnering voor jullie worden!
  2. Janny:
    6 mei 2024
    Jullie vermaken je nog wel even daar vermoed ik...top!
    Hier gisteren een hert gespot tijdens een wandeling vanaf het Drielandenpunt en een mega slak die uit z'n huisje kroop...foto op FB, maar niet van het hertje want zodra doe ons hoorde was ie meteen weer verdwenen ;-)

Jouw reactie