Dag 5 Halong Bay naar Ninh Binh ( ca. 215 km / 4-5 uur)

6 augustus 2018 - Phú Thành, Vietnam

Deze morgen begon lekker relaxed. Om 8.00 uur aan het ontbijt, Folkert waagde zich aan de noedels met rijst met een omelet. Een heel warm buffet stond alweer klaar. Daarna even wat broodjes en fruit halen voor tussen de middag, want we hebben vandaag een lange reisdag voor de boeg. In de supermarkt werd je handtas helemaal ingeseald of met een tie-rip vastgezet zodat je niet iets stiekem in je tas kunt stoppen. Ook de Vietnamezen doen hun boodschappen zonder tas, je krijgt hier toch wel plastic zakjes. Bij de uitgang werd de kassabon nog een extra afgestempeld door een bewaker. Vervolgens iedereen de bus in om via de bay de 4 reisgenoten Bram, Irma, René en Rianne op te pikken. Zij hebben op de boot geslapen en hadden een eigen programma met kanoen, zwemmen, kookworkshop.  We reden eerst naar de parelkwekerij, hier was een uitleg en demonstratie hoe de parel ‘kunstmatig’ ingebracht werd in een oester. Deze fungeerde als een soort baarmoeder, de miniparel werd erin gestopt met een stukje van een andere oester zodat deze enzymen ging aanmaken waardoor de zoutwaterparel groeide. En natuurlijk een shop waar de pracht en praal te koop was voor de liefhebber. Gezien de prijzen hebben we dit maar aan ons voorbij laten gaan.     In Hai Phong hebben we een korte stadstour gemaakt waar mooie architectonische gebouwen met duidelijke Frans koloniale invloeden uit de vroege 20e eeuw. Na de koffie en lunch naar de Du Hang Pagode, een 17e eeuwse tempel waar het opviel dat wij de enigste bezoekers waren. Opvallend was de toiletten, 10 op een rij zonder deur of tussenschotten. Prachtige foto’s gemaakt. Onderweg naar Ninh Binh langs de drukke weg eindeloze rijstvelden met werkers met de traditionele punthoedjes op. Hier nog even gestopt voor wat foto’s. Na 6 en half uur in de bus eindelijk in het hotel, even de spulletjes op de kamer gebracht om door te gaan naar ons avondeten. Dit doen we deze keer weer gezamenlijk, het menu staat vooraf vast. Weer kip, vlees, loempia’s, gestoomde groente en als afsluiter een banaan. Voor de liefhebber nog een kop koffie, de specialiteit van deze stad, eigeel en koffie dat au-bain Marie werd opgewarmd, een soort smaak net als advocaat. Een vermoeiende dag, ook omdat de temperatuur elke dag hoog is, net als in Nederland alleen is de luchtvochtigheid hier ook heel hoog. Prima douches in de hotelkamer en  meteen de airco aan.... dat sleept je er dan doorheen

1. Herman anja:
    6 augustus 2018
    Weer een leuk verslag
    Zou voor mij niks zijn die vochtigheid
    Gr Anja
  2. Janny:
    6 augustus 2018
    Bliuwt leuk om sa mei jim mei te reizgjen! Groetnis Janny
  3. Gerrit Eijzenga:
    7 augustus 2018
    Leuke verslagen. Prachtig voor de thuisblijvers!
    Groetjes.