Vliegen-bus-boot-tuktuk-hot pot-karaoke

12 augustus 2018 - phường 6, Vietnam

Na 3 dagen op 1 plaats was het vandaag weer tijd om te reizen. We gaan ons verplaatsen van het midden van Vietnam naar het zuiden, om precies te zijn naar Ho Chi Minh City, het vroegere Saigon. We hadden onze wekker om 5 uur gezet. Zo konden we eerst even douchen en de koffers inpakken en om 6 uur ontbijten met de groep. Vervolgens met de bus van Hoi An naar het vliegveld van Danang van waar we naar de hoofdstad vliegen. Daar stond de bus al weer voor ons klaar en konden we ons meteen weer in het crazy verkeer want och och, wat een gekkehuis is dat hier zeg. En met 9 miljoen inwoners is het hier zelfs op zondag heel druk. Het blijkt op iedere 1000 inwoners er 910 een scooter/ brommer heeft!! We moeten een behoorlijk eind rijden alvorens we aankomen bij een restaurant midden in de Mekong Delta. Daar hebben we zoals al de hele vakantie heerlijk gegeten. Vooral de Talapia die geroosterd was en rechtop in een houder werd opgediend viel goed in de smaak. Na het eten zijn we via een kleine wandeling door de natuur met heel veel cocosbomen in een soort gondel gestapt. Die bracht ons naar weer een ander vervoermiddel: een tuk tuk! Met z'n 6en in een soort opleggertje en scheuren over smalle wegen. Kwamen we uiteindelijk uit bij een cocosweverij die vnl slaapmatten maakte.Maar eerst deden we daar een soort voetbalbadminton waarbij je een shuttle met lange veren naar elkaar moetstschoppen. Snel natuurlijk ook nog even weven en weer verder naar onze volgende bestemming en dat doen we met een grotere boot waarmee we vervolgens aankomen bij een cocosverwerkingsbedrijf. Daar wordt hard gewerkt om de noten te schillen, te scheiden in 2 helften, het vocht en de witte cocos verwerken tot producten die vervolgens in een winkeltje gekocht kunnen worden. En dat gaat van schoonheidsproducten tot snoepjes maar ook de omhulsels worden mooie schaaltjes van gemaakt. Ook proeven we daar slangenwijn, wel heel apart hoor. Zeker als je de flesjes ziet met daarin de slangen. Enfin, maar gauw weer door en dat is per boot naar de overkant van de rivier waar we een redelijk verlaten steenfabriek bezoeken. Er worden nog wel stenen gemaakt hier van de klei die hier tussen de watercocos ruimschoots aanwezig is. Dan hebben we genoeg gezien en varen in een half uurtje door naar ons hotel. We moeten nog een klein eindje met de bus maar ons hotel ligt echt aan de Mekong rivier en heeft een prachtig zwembad met uitzicht op deze enorme rivier. Koffers op de kamers en gelijk zwemmen want daar zijn we wel aan toe. Na het douchen gaan we ons netjes verkleden want na het eten gaan we karaoken. Het eten was in het restaurant naast het hotel en was deels lekker. Het gedeelte 'hotpot' waarbij je met name groente in hete bouillon klaar maakt viel wat minder in de smaak. Het personeel in het restaurant was nog niet echt ingespeeld op de wensen van de toeristen, elke keer deden ze weer ijs in ons drinken en dat is beter van niet ivm bacterien. Ondanks dat maakte het niet uit want het was evengoed weer dik voor elkaar. Als klap op de vuurpijl van deze lange dag hebben we nog karaoke gedaan in de VIP room van het restaurant. We hadden hiervoor een aparte zaal voor onze groep en hebben ons heerlijk uitgeleefd en prima vermaakt. Natuurlijk hebben Ingrid en ik gedanst en ook gezongen. Na anderhalf uur gek doen sluiten we af met Queen somebody to love me....een mooi thema om de dag mee af te sluiten....