Familiedag in Costa Rica

13 mei 2024 - Sámara, Costa Rica

Na 14 dagen is het ons dan eindelijk gelukt: uitslapen….tot 6.00 uur!

Het mooie plekje in deze Haciënda verlaten we om door te rijden naar onze één na laatste stop en dat is Sámara aan de Indische Oceaan.

Maar we hebben eerst een belangrijke tussenstop bij Folkert & Lourdes Hoekstra en dochter Nelleke in het plaatsje Los Ranchos, vlakbij Santa Cruz (andere dochter Nynke is net weer een week in Nederland voor studie). Naar mate we rond 10 uur dichter bij hun huis kwamen, steeg de temperatuur buiten flink. Toen we uitstapten wees de thermometer 37 graden aan. Dat heet een warm onthaal! Na de nodige hugs (het was immers toch al warm) kregen we koffie. Nelleke trakteerde ons op heerlijke eigen gemaakte koekjes met chocola.

Lourdes had ondertussen een eigengemaakt broodje met speciale rijst, aardappel en lekker draadjes vlees ingepakt in een bananenblad voor ons gemaakt. Het smaakte heerlijk Lourdes.

Ondertussen werd er driftig contact gezocht met de familie in Gaast want hoe leuk is het om dit bijzondere feit met elkaar te delen op Moederdag. We hebben leuk even bijgepraat met tante Griet, Joukje en Gerard. Het toeval wil dat ons lekkere hapje met rijst een paar jaar geleden ook voor laatstgenoemde het favo gerecht was toen hij met Joukje in Costa Rica was….not dus!

Lourdes (Spaanstalig) vertelde, in it Frysk, over haar geboortestreek en hun vakantiehuis van nu waar vroeger altijd haar moeder woonde. Haar hele familie trouwens (ik geloof 4 broers en 3 zussen) woonde aan deze onverharde weg. Tijd om een rondje langs de velden te doen om nader kennis te maken. Dat werden leuke ontmoetingen. Ze waren verbaasd dat die blonde grote man ook Folkert heet. Weer terug bij het vakantiehuisje hebben we nog wat appelsap gedronken om zo rond 2 uur elkaar gedag te zwaaien (we zien elkaar woensdag nog bij hun thuis in San José) en onze reis richting Sámara Beach te vervolgen. Nog steeds geen internet in de auto, net als vanmorgen het 1e stuk. Kun je zien hoe snel je daar aan went. Gelukkig kun je met het navi programma ‘Wase’ thuis de route downloaden, zodat je off-line goed je weg kunt vinden.

Met nog anderhalf uur in de auto, steeg de temperatuur verder door. De telefoon gaf aan dat die te warm werd en gaf het advies deze uit te schakelen. Tijd om te stoppen om in een supermarktje gekoeld water te kopen. In de hotel Locarno in Samara Beach kwamen warm en bezweet aan, eerst een duik in het zwembad voor de nodige verkoeling. Volgens de dame van de receptie bleef het de komende dagen zeker heet en vochtig. Op internet hadden we net gelezen dat vanaf morgen de stroom er tijdelijk af gaat, hoe dit uitpakt wachten we maar even af.

We hebben immers de koelkast weer gevuld met water, fris en cerveza.

Op het strand een simpele maaltijd besteld, in een prachtige tropische omgeving smaakte die weer prima.

We waren weer enorm oververhit en zijn weer in het zwembad gesprongen voor de afkoeling.

Het verhaal schrijven we dit keer bij het zwembad omdat de WiFi niet erg stabiel is op de kamer.

Oant moarn!

1. Robin en Fenna en Brent:
    13 mei 2024
    Jeetje wat biisunder sis dat jimme nou dear binne! En natuurlijk harstikke leuk, om nou is bij hun op bezoek te kommen. Tiid haldt gien schoft, dus geniet nog maar lekker van jimme leaste stiikje van de reis! En tot gauw.
  2. Ineke:
    14 mei 2024
    Leuk om te lezen en de foto's te zien!
    Wel knap dat jullie ook de Indische Oceaan nog aandoen.. ;- )
    Goede reis nog en veel plezier!
  3. Marije en Sjoerd:
    14 mei 2024
    Super leuk om family te besiekjen no hjim der binne! Sjut d'r allegjer mar wer mooi ut! Nog mar lekker geniete der! ❤️

Jouw reactie