Garmisch-Partenkirchen

28 september 2018 - Garmisch-Partenkirchen, Duitsland

Weer heerlijk geslapen en dit keer voor ons doen vroeg wakker (7 uur). Niet erg want dan kunnen we na het rijklaar maken door naar onze volgende bestemming en dat is Garmisch-Partenkirchen. En dat is dus terug van Oostenrijk naar Duitsland. Want zo gaat dat hier in dit 4 landenpunt gebied met Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië. Die laatste zijn we nog niet geweest maar daar gaan we morgen waarschijnlijk naar toe.
Onderweg komen we langs Der Zügspitze, met z'n 2950 meter de hoogste berg van Duitsland. De gondel brengt je er voor €56 p.p in 10 min heen en na wat genieten van het uitzicht later weer terug. Wij slaan even over en gaan door naar Garmisch-Partenkirchen. Inderdaad het zijn 2 plaatsen aan elkaar vast waarbij met name Partenkirchen wereldberoemd is vanwege het traditionele schansspringen op nieuwjaarsdag. Echt geweldig om in dit Olympisch Stadion met zoveel (oorlogs) historie rond te kijken. Gedateerd, dat zéker maar men is volop bezig met de renovatie van deze betonnenkolos.
Even verderop gaan we de uitdaging aan om een flinke wandeling bergop te maken. En een uitdaging was het zeker over steile zigzag paden waarbij de treden gemaakt waren van losse steentjes. Het uitzicht was boven prachtig, al hadden we ons er iets meer van voorgesteld. De afdaling ging natuurlijk een stuk vlotter zodat we na dik anderhalf uur na een high five tevreden op de fiets terug konden naar het Olympisch skistadion. Daar kiezen we via een landelijke route voor de richting Garmisch, Ortsmitte. Wat een prachtige stadskern met mooi beschilderde huizen. We vonden zelf dat we bij de Konditorei wel en kop koffie met een heerlijk stuk gebak hadden verdient. Voor Ingrid een punt schuimgebak en voor mij een punt overheerlijke Sachertorte...mmnn heerlijk, maar dat mag ook wel voor de 16 euro die we aftikten. Ja mensen, ook nu durven we na 10 dagen gerust de bewering te doen dat thuis blijven goedkoper is, maar dat dit veel leuker is!!
Rond 5 uur zijn we terug bij de camperplaats. Daar hadden we vanmiddag bij aankomst meteen al een plekje voor gevonden net buiten de stad op een parkeerplaats. Niet super gezellig, maar wel handig.
Morgen maar weer eens zien waar de reis/camper ons brengt...

1. J.H. Dijkstra:
    28 september 2018
    prachtig verhaal en mooie foto's, mijn kopje thee met een stuk speculaas was vanmiddag veel goedkoper dan de 16,00 € die jullie moesten betalen, maar ja jullie hebben vakantie en dat mag wat kosten, jullie genieten en dan moet je maar niet naar geld kijken, veel plezier en dank voor de mooie verhalen.
  2. Daan&Bar:
    29 september 2018
    Wat geweldig om te lezen Folkert en Ingrid!
    Heerlijk zoals je je plannen aan kunt passen, wat een vrijheid, SUPER!
    Leuk om jullie vakantie mee te beleven op deze manier :)

Benieuwd wanneer jullie in Italië aan komen, geniet van het mooie leven, la bella vita!

Beetje dom van me, heb het afwasteiltje vergeten terug te zetten en had wel ANWB-hesjes gehad.... sorry....
  3. Dirk en fimmy:
    29 september 2018
    Ik zie dat jullie genieten veel plaatsen zijn herkenbaar wat is het daar mooi he liefs Dirk en fimmy