Via de Reschenpass naar Italië

29 september 2018 - Prato allo Stelvio, Italië

Zoals gistermiddag het weer eindigde zo begon het vanmorgen: bewolkt en niet al de warm. Vandaag is het de bedoeling om ergens te eindigen in Italië. De meeste van de 80 overnachtende camperaars op deze overnachtingsplaats zijn druk bezig om spullen te pakken en net als ons weer op weg te gaan. Om 9 uur rijden we al en gaan we even terug Duitsland in om via de Reschenpass de grensoversteek naar Oostenrijk te maken. Een prachtige route (met dank aan Hanny, collega van Ingrid) zeker ook omdat de ☀☀ erbij komt. We passeren de Reschensee met het verzonken stadje Graun. Het stuwmeer dat 60 jaar geleden is gemaakt had tot gevolg dat Graun een soort verzonken stad werd). Heel apart om te zien dat alleen de kerktoren nog boven het water uitsteekt. Natuurlijk een geweldige toeristische attractie en een mooi fotomomentje. Na een rondje langs het meer en het kleine kerkhofje, scoren we via een Imbiss nog een curryworst met pommes. Daarna vol energie door richting Italië. Eenmaal over de grens maken we de keuze om te proberen via de Passo Dello Stelvio naar Bormio te reizen. Maar 'och heden hitskes', wat is die in het echt steil!!! De fietsliefhebbers kennen deze berg en spreken de naam uit met heel veel respect. Vaak is deze berg van de buitencategorie in grote wielerronde. Via maarliefst 47 haarspeldbochten kom je op 2757 hoogte uit. Wij hebben bij bocht 35 onze meerdere erkend in moeder natuur en zijn met veel respect voor onze omgeving teruggekeerd naar het dal. Daar hebben we een prachtig plekje gevonden tussen de bergen....met uitzicht op de Passo Dello Stelvio.
Voor onze volgers: google via afbeeldingen voor de aardigheid eens op deze schitterende berg.

1. J.H. Dijkstra:
    29 september 2018
    Mooie foto's en weer een prachtig verhaal, waar komt de uitdrukking "och heden hitskes" vandaan, nooit eerder van gehoord ??? Fijne zondag en geniet nog maar een paar weken door, mooi weer hier, maar maandag zal het slechter worden alhoewel het is een verwachting en dus kan het ook nog goed komen.
  2. Janny:
    30 september 2018
    Genietend van jullie plaatjes en verhalen hier...!
  3. Monique Wijker-Schilt:
    30 september 2018
    Prachtige plaatjes. Lekker genieten van het mooie weer en prachtige natuur. Hier al de eerste echte nachtvorst 😱
  4. Gerrit:
    30 september 2018
    Mooie omgeving is het daar zeker. Moeten jullie nog een keer de Stelvio omhoog?