Route D-Day Normandië

4 mei 2022 - Ouistreham, Frankrijk

Op het moment dat we het verhaal voor vandaag schrijven, hebben we net gegeten en zitten we nog heerlijk buiten in het zonnetje te genieten. Vanmorgen was het bewolkt, maar toen we vanaf 11 uur op pad gingen, was het meteen zonnig met een lekkere 'kortemouwen' temperatuur.

Doel was vandaag een aantal highlights van de D-Day route te bezoeken en die begon op 70 km vanaf de camping in het plaatsje La Cambe bij de Duitse militaire begraafplaats. Het verhaal van de meer dan 21.000 gesneuvelden kun je het beste even googelen, net als bij de andere door ons bezochte punten. Goed om deze 'andere kant' van de oorlog ook te benoemen. En ja, het is ook hier indrukwekkend te noemen wat je ziet.

Vervolgens pakken we de route op die langs de bekende stranden gaat. We zetten koers naar Pointe du Hoc, een uitstekende rots tussen de stranden Utah Beach en Omaha Beach. Wat de 225 Rangers van 'The Dog Company' daar hebben gepresteerd is van essentieel belang geweest om de hele operatie van de landing op de stranden te doen slagen (ook hier ff googelen of Wikipedia hoor!). De kraters als gevolg van bommen & mijnen zijn nog duidelijk zichtbaar. Via een goed aangegeven wandelpad lopen we langs dit stukje geschiedenis.

Daarna door naar het bekendste D-Day strand: Omaha Beach.

In de dorpjes onderweg komen we ook verschillende gedenktekens tegen waar we even stoppen. Het is wel duidelijk dat alles in deze hoek van Frankrijk in het teken staat van de landing op 6 juni 1944 op de stranden en de gevolgen daarvan.

Als laatste stopplaats op onze route komen we aan bij de Amerikaanse Begraafplaats Normandië, die op een heuvel aan het strand ligt. Met de welbekende symmetrie & precisie, die we ook kennen van de begraafplaats in Margraten, ziet het er strak en indrukwekkend uit. De ruim 9000 kruisjes maken duidelijk dat deze oorlog aan alle kanten tot enorme verliezen hebben geleid.

En ook als we later op de iPad dodenherdenking bekijken en daarbij denken aan de oorlog in Oekraïne, dan denk je wel bij jezelf, wat hebben we er eigenlijk van geleerd en wat zijn we ermee opgeschoten...

Al met al bijzonder om juist op 4 mei 2022 deze dag hier in Normandië te beleven.

Morgen verlaten we na 3 dagen Normandië weer. Waarheen: hebben jullie tips voor ons?

1. Gerrit:
    Indrukwekkend!
  2. Dirk en fimmy:
    5 mei 2022
    Tip van de dag Saint-Meer-Eglise hangt parachutist aan de kerk toren
  3. Jos en Rob:
    5 mei 2022
    Mijn gedachten gaan terug naar onze (motor)tocht
    langs de stranden en de Amerikaanse begraafplaats. Ik krijg weer kippenvel! Goed om daar geweest te zijn en eens bij stil te staan.
    Geniet nu maar weer van jullie reis. Een tip: wat verder naar het zuiden Saint Malo!