Rescue day

4 mei 2024 - Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica

De dag stond vandaag vooral in het teken van het beschermen van dieren. Zo stonden we om 9 uur bij een opvang van dieren Jaguar Rescue Centre op de stoep die daar om de één of andere reden waren gebracht. Vrijwilligers die zich bekommerden om dieren die aangereden zijn, geëlektrocuteerd door onveilige hoogspannings kabels of als huisdier gehouden werden.

Met een Engelstalige gids uit Canada, die daar als vrijwilligster werkte kregen we een rondleiding door het park. We kregen alleen de dieren te zien die niet meer in de natuur konden worden uitgezet. Of ze waren gewond bv. een gebroken vleugel of te veel aan mensen gewend. De overheid steunt dit project op geen enkele wijze en ze zijn dan ook volledig aangewezen op entreegelden, donaties en de verkoop van souveniers. ( Weer een kerstbal gescoord).

Je kunt een kijkje nemen via Google, waar filmpjes en info gedeeld wordt: Jaguar rescue center in Punta Cocles Costa Rica.

We hadden eten en drinken en koffie mee aan boord en zijn doorgereden naar de Bri Bri watervallen. Op de weg er naar toe kwamen we nauwelijks verkeer tegen. Toen we vervolgens afsloegen en bij een nog redelijk verharde weg met een stijgingspercentage van zeker 25% omhoog moesten waren we dus alleen…komt dit wel goed? Nou ja dus, want plots was daar de welbekende slagboom met een, overigens vriendelijk, mannetje. Even 2000 Collones aftikken (=€4) en doorrijden via een onverharde weg met hele diepe sporen en kuilen + stijgingspercentage van zeker 30%!! We snappen nu waarom we een 4x4 auto hebben gehuurd. De ‘sportstand’ sleepte ons omhoog tot we niet verder konden. Via een steile afdaling te voet kwamen we aan bij een klein paradijsje. Er was daar niemand, just we. De waterval was niet spectaculair maar de hele omgeving was tropisch mooi. Zwemmen en natuurlijk even onder de waterval staan. Bijzonder was het dat we daar een aantal rode kikkers hadden gespot. Deze zijn uiterst giftig, dus afstand bewaren. Na een uurtje nemen we dezelfde hobbel de bobbel route terug.

Een avontuur rijker gaan we even bij ons hotel langs om een soepje te eten.

Daarna door na onze laatste afspraak van vandaag en dat is bij Ara Manzanillo. Dit is een observatorium waar ze de green macaw populatie een handje helpen om te blijven bestaan. Ook hier kregen we toegang tot deze verborgen natuur via een stijle weg omhoog. We waren wel wat gewend dus no problemos. We kregen info van een medewerker over o.a. het fokprogramma van deze in 1990 bijna uitgestorven papegaaien soort. Daarna konden we zelf op een uitzichtpunt genieten van het heen en weer vliegen van deze kleurrijke vogel.

Inmiddels is de populatie weer goed op peil maar blijven ze vnl. in dit gebied hangen omdat ze weten dat ze daar gevoerd worden. Ondertussen kunnen de onderzoekers hun werk doen en zorgen dat de soort in stand blijft.

Genoeg gezien. We hebben eigenlijk wel trek en zoeken een terrasje op aan, nee, in het zand. Daar bestellen pasta bolognese en spareribs met potato’s en natuurlijk een biertje en oranje Fanta.

Er werden verderop enorm grote vuurstapels gemaakt en zodra het donker was ging alles in de hens. Een danseres met brandende fakkels maakte de dag compleet.

Morgen een flinke reisdag voor de boeg. Blog schrijven + foto’s plaatsen en dan waarschijnlijk vroeg slapen, want zo gaat dat in de tropen.

1. Henriette Schouten:
    5 mei 2024
    Hebben jullie de indruk dat het een echt opvang/rescue center is? Of dat het bestaat om toeristen te trekken?
  2. Ingrid:
    5 mei 2024
    Het was zeker een goed georganiseerde opvang met regels: geen selfies met dieren, niet aaien of praten tegen papegaaien. De toeristen hebben ze nodig voor donaties, maar het was zeker niet commercieel.
  3. Alex, Lettie en Bibi:
    5 mei 2024
    Leuk om te lezen, Ingrid en Folkert!! Klinkt als een mega gaaf vervolg van de reis!!! Geniet van de volgende avonturen!
    Met chocolade in onze mond, lekkere koffie en brulapen op de achtergrond, Haagse groet uit Sarapiqui!
  4. Minke Dijkstra-Bos:
    5 mei 2024
    Wat een mooie foto's en verslagen het is echt genieten , prachtige vogels en omgeving. Geweldige belevenis, en nog maar een week onderweg ben nieuwsgierig wat er nog meer tezien is.Wens jullie een goede, gezellige reis. groetjes uit workum.
  5. Sylvia Korteweg:
    5 mei 2024
    Heel leuk om te zien en te lezen wat jullie meemaken! Zo fascinerend, zo mooi daar!
    Heel veel plezier nog!

Jouw reactie