Dag 9 - Hoi An lampionnen maken en fietstocht

11 augustus 2018 - Tân An, Vietnam

We zijn een paar dagen in het stadje Hoi An en dat is wel fijn. Je hoeft dan even niet je spullen te pakken om na het ontbijt meteen te vertrekken. In plaats daarvan gingen we met de taxi naar het centrum. Daar zijn we een workshop lampion maken gehad. Het frame lag al klaar maar daar moest je zelf stof op plakken en nog wat andere versierselen. Was leuk al moet gezegd worden dat het resultaat zonder hulp van de dames medewerkers aldaar zeker 'anders' was geweest 😁. Vervolgens hebben we een Chinese Boedhistische tempel bezocht die er toch weer anders uitzagen dan de Vietnamese tempels. Daarna door de oude wijk nog een huis bezocht met veel geschiedenis maar ook markeringen van hoe hoog het water hier kan stijgen als de rivier buiten z'n oevers treed en dat is tot bijna aan het plafond. Doen ze hier niet moeilijk over want via het principe van het 'omdenken' gaan ze hier dan met bootjes door de stad...ook leuk. Na 2 uurtjes zet gids Harry ons af bij de lokale market alwaar we souvenirs kunnen kopen. En dan natuurlijk wel afdingen (tot wel 50%!) want dat hoort hier zo. Na een heerlijke lunch zijn we teruggelopen naar het hotel en dat was toch weer verder weg dan we dachten. Enigzins oververhit zijn Ingrid en ik meteen het zwembad ingedoken; je hoorde het water bijna sissen. En meteen weer door want er staat een fietstocht door de rijstvelden op het programma. Leuk om nu eens echt te zien hoe rijst groeit. Tussendoor zijn we nog bij een moestijnen complex geweest waar we op Vietnamese manier water hebben gegeven. Prachtig om hier zo tussen de rijstvelden te fietsen. Onderweg zijn we nog gestopt bij 'opa & oma'. Een prachtig oud echtpaar die 75 jaar getrouwd zijn en graag in de belanstelling staan. Oma was ziek maar opa van 95 jaar wilde graag op de foto. Tot slot zijn hebben we nog bootje gevaren in ronde bamboo-bootjes. Beslist leuk maar wel heel toeristisch hoor. Er waren veel Chinese gasten op het water en die willen graag vermaakt worden en dus waren sommige bootjes voorzien van enorme geluidsboxen. Terug fietsend naar het hotel is het landelijke leven van Vietnam met de ondergaande zon zeker de moeite waard. Na bijna 4 uren onderweg te zijn geweest waren we toch wel blij dat de fiets aan de kant kon worden gezet. Tijd om even te relaxen en dus weer even zwemmen...fieuwww zeg, wat lekker even 🤗.
' s Avonds met de groep met de taxi deze gezellige stad in. Probleem was wel dat beide taxi's op verschillende plaatsen van het centrum stipten. Na wat heen en weer gebel elkaar toch weer gevonden. We hebben al met al best weer trek gekregen en laten ons de Vietnamese keuken goed smaken.