De geschiedenis van de keizers van Vietnam

8 augustus 2018 - Vĩnh Ninh, Vietnam

Vanmorgen kwam onze groep met de trein naar Hue, we ontmoeten elkaar weer in de ontbijtzaal waar de foto’s en verhalen werden gedeeld. Vandaag starten we na het ontbijt met boottocht met een drakenboot over de parfumrivier. Die wordt zo genoemd omdat men hier veel citroengras heeft geplant in de rivier. In het deel waar wij varen is er geen sprake van dit geurende rivier gras. De boottocht is verder weinig spectaculair, de verkoopwaarde lag al klaar om aan de man gebracht te worden; zijden blouses en shawls en nog veel meer prullaria. Deze boot bracht ons naar de oudste Pagode van Vietnam. Opnieuw weet onze gids veel te vertellen over de geschiedenis. In het begin van de dag probeer je door heel rustig te blijven en te lopen, zo weinig mogelijk te zweten maar dat is vanaf minuut 1 dat je buiten komt eigenlijk meteen al kansloos. Het is goed dat je zo nu en dan even in de bus komt waar de airco flink aanstaat en een koelkastje met koud water is. Ik denk dat we per persoon vandaag minimaal 3 liter water hebben gedronken + nog een paar heerlijke biertjes of fanta 's avonds.
De bus brent ons van de Pagode naar de keizerlijke Citadel. Vietnam heeft ruim 800 jaar een keizer gehad. Die hielden van status en tradities die goed terug kwamen in de rondleiding van deze vesting. Daarna hebben we ook nog het complex met tuinen bezocht met daarop de aanwezigheid van de tombe van de keizer. Hier waren 2 vrouwen in traditioneele kleding van de verboden stad. Wij vroegen of we een foto van hen mochten maken en ja dat was prima. Zij wilden dit ook van ons, een grote man in het midden en maar lachen.Tot slot nog bij een winkeltje langs geweest om te shoppen waar ze wierook en de bekende Vietnamese punthoedjes maakten. Ingrid mocht het ook even proberen met 'draaien' en dat ging haar goed af. Na een hele lange dag sjouwen en zweten kwamen we bijna oververhit (temp 33 en luchtvochtigheid 97%!!) aan in ons hotel. Daar hadden we anderhalf uur om te rusten en opfrissen om vervolgens heerlijk te dineren in de stad. Onze gids had weer een prima maaltijd besteld, dit keer met eend, Bamboe pork en kip in rode saus, snipper dat is een vissoort. Het toetje was deze keer een pancake met mango en honing. Daarna met een kleiner groepje nog ff wat rondlopen en op een gezellig hoekje nog wat drinken. Het hotel terugvinden was nog lastig, na wat extra meters lopen toch weer de eindbestemming bereikt. Eerst maar weer weer een snelle douche en de kleding voor de airco uithangen om te drogen.

1. J.H. Dijkstra:
    8 augustus 2018
    Hallo Folkert en Ingrid,
    Maar weer een mooi verhaal geschreven en dat in de warmte, als jullie banen op de tocht zouden staan, dan zie ik jullie wel als degenen die een maandblad zouden kunnen uitgeven, of toekomstige reizigers van goede raad kunnen voorzien waar ze ook maar naar toe willen. Hier is verder alles goed, de warmte verdwenen en voor morgenmiddag verwachten we regen en dat is mooi voor de tuinen, veel plezier en voor nu welterusten, de foto's zijn ook erg mooi, aparte boten, Groetjes, Jetse en Minke
  2. Gerrit:
    9 augustus 2018
    Hoi luitjes, bedankt weer voor het leerzame verhaal. Maar Folkert, had je geen grotere schonen kunnen vinden om tussen te gaan staan? Nu lijkt het alsof alle vrouwen daar zo klein zijn. Of is dat ook zo??