Cinque Terra

9 oktober 2018 - Fornaci, Italië

Wij hebben het noordwesten van Italië opgezocht om een bezoek te brengen aan Nationaal park Cinque Terra. Dat zijn 5 dorpjes die op korte afstand van elkaar als het ware tegen de bergen aangeplakt zijn. Dit ligt vlak bij La Spezia in Ligurie. Je kunt deze dorpen het makkelijkst bereiken via de trein maar het kan ook wandelend/hicking via bergpaden. Wij kiezen er voor om met de trein vanuit ons dorpje Deiva Marina met de fietsen in de trein naar Framura te gaan (met de trein 5 min en wandelend via de bergen anderhalf uur!) Daar zijn we via een oude spoorwegtunnel, wat nu fietspad is, eerst naar het dorpje Bonassola gefietst. Onderweg nog een steile weg genomen naar de zee en toen leek het erop dat we via een hele steile trap weer omhoog moesten. Gelukkig ontdekte Ingrid een fietslift, wel zo handig. Een kort bezoekje aan dit kleine typische Italiaanse dorpje en toen door gefietst naar Levanto. Wel heel apart dat we dit fietspad grotendeels in een soort tunnelbuis in een betrekkelijk fris temperatuurtje met meest kunstlicht doorfietsten. Na een bezoekje aan het centrum van Levanto, eerst maar eens naar de plaatselijke VVV. Omdat we niet alles in 1 dag kunnen bezoeken, kunnen we het beste een combi ticket kopen waarmee we via de trein en bus de 5 dorpjes van Cinque Terra kunnen bezoeken.Vandaag is onze 1e stop met de trein in het dorpje Monterosso al Mare. Een levendig dorpje met veel winkeltjes en vooral heel veel kleine restaurantjes. Wij nemen een lekker take away focchia broodje want dan kunnen we meer genieten van al het moois om ons heen. Vervolgens weer met onze combikaart de trein in naar het volgende dorpje: Vernazza. Vanuit het station liep je zo dit dorpje in naar de haven, prachtig. Om het beste uitzicht te krijgen over dit dorpje, moest je een steile beklimming door het doolhof van trapjes maken om uiteindelijk boven op de top van een bergje te komen. Hier moest je 50 treden voor de top nog wel even de Italiaanse kassa spekken, maar dan had je ook wat. Na een biertje & fanta met prachtig uitzicht terug naar het station. Jeetje, wat is het druk op perron 1. Heeft iedereen verlof of zo 😀.
Bij Levento moeten wij er eerst weer uit de trein omdat daar onze fietsen staan. Daardoor missen we wel onze aansluitende trein. Nou dan eerst nog maar zo'n heerlijk italiaans ijsje halen: verslavend lekker!!

1. Gerrit:
    10 oktober 2018
    Mooie fietsroute zo door een tunnel.