Monaco

13 oktober 2018 - Latte, Italië

We hebben gisteren voor deze camping, ligt nog net in Italië, gekozen omdat je van hieruit makkelijk een dagje naar Monaco kunt. En overnachten in dit één na kleinste land ter wereld zit er nog even niet in.
We maken gebruik van het shuttle busje van de camping die ons samen met nog 6 andere campinggasten over de grens in Frankrijk brengt naar het station van het plaatsje Menton. Vanaf daar is het 15 min met de trein en dan stap je uit bij station Monaco...hoe cool is dat!! Alhoewel het een klein landje is zijn het de hoogtemeters die het bezoeken van de highlights van deze stad per voet pittig maken. En dus kopen we een buskaartje voor de hele dag onbeperkt reizen. We stappen eerst uit bij het Royal Palace. Dat ligt boven op één van de bergen, waar je via kleine winkelstraatjes komt. Daar was om 12 uur het wisselen van de wacht: moa, dat zag er leuk uit maar strak was het niet. Leverde wel weer leuke plaatjes op natuurlijk. Via de smalle straatjes komen we uit bij de Kathedraal van Monaco. Hier liggen in de kerk naast elkaar begraven prins Reinier van Monaco en zijn beroemde echtgenote prinses Grace Kelly. De marmeren afdekplaten van de 15 koninklijke graven hadden hetzelfde ontwerp, daarin geen onderscheid. En dat hadden we eigenlijk wel verwacht omdat de dood van Grace Kelly destijds zoveel indruk maakte in de hele wereld. Na ons bezoek aan (alweer😁) een kerk, lopen we door het park voor de kerk waarbij verschillende paden deels langs de Middellandse Zee lopen, echt prachtig. Daarna pakken we de bus en laten ons lekker de hele route rond rijden zodat we kunnen zien wat waar is. Zo rijden we ook door de beroemde wijk Monte Carlo en rijden we natuurlijk grotendeels over het circuit waar ook de Formule 1 wordt verreden.
We willen natuurlijk ook even naar het zo bekende Casino, daar waar de rich & famous graag vertoeven. We komen via een chique shoppingcenter met alleen maar merken als Hermes, Gucci, Phada, Valentino etc uiteindelijk bij het Casino uit. Van buiten ziet het er al mooi uit en tot onze verrassing krijgen we ook toegang tot de entree en de voorste lounge. Wauw, zit er echt schitterend uit. We mogen door tot aan de 1e speelautomaten maar verder komen we niet.
Weer buiten gaan we tot slot een wandeling maken langs de enorme jachten. Ze zijn vooral groot en maken denk ik weinig vaaruren. Leuk om eens 'in het echt' naar te kijken maar eigenlijk zit je naar...de bubble van rijke mensen te kijken.
'In soad lykje mar neat wêze', of is het gepaste jaloezie? Hoe dan ook, tevreden over ons dagje Monaco lopen we door de lange marmeren gangen van het station terug naar de trein. Er kan een 'vinkje' achter Monaco: Seen it, done it 😉

1. Gerrit:
    14 oktober 2018