De glaciers in de mist

17 januari 2017 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

17.01.17  Vandaag wakker geworden van de regen die hard op het dak van onze camper kwam. De voorspellingen voor vandaag waren helaas niet goed; zeer veel laag hangende bewolking / mist en veel regen. We hadden ons er al bij neergelegd dat we vandaag helaas niet naar de gletsjers konden. Het plan was om dat heel stoer met de helicopter te doen. Boven uitstappen voor een wandeling in de sneeuw en dan weer terug. Onderweg veel mooie plaatsjes maken van die eeuwige sneeuw met een strak blauwe lucht etc....nee dussss. Dan maar een lekker dagje niks want we zijn tot nog toe elke dag onderweg en doen en zien heel veel. Super mooi maar dan kan een dagje relaxen ook geen kwaad. Om 10.00 uur naar de receptie om een nachtje langer te boeken. Toen wij vertelden van onze plannen om dan morgen verder naar het zuiden af te reizen werd ons dat sterk afgeraden: "Tomorrow will be extreme horrible with very much rain!" Het advies was duidelijk en een half uur later waren wij al weer onderweg. Wanaka was vandaag de eindbestemming. Een plaatsje meer landinwaarts en weg van de westkust waar het hier 250 dagen per jaar regent. Onderweg van Fox Glacier naar Wanaka hebben we onze onmisbare TomTom aan die niet alleen perfect de route aangeeft maar ook de handige 'Campermate' heeft waar echt alle highlights voor onderweg in staan. In één klik op het scherm krijg je de info overbetreffende bezienswaardigheid. Zo zijn we onderweg wel meer dan 10 gestopt voor een foto momentje, een wandeling in een tropisch regenwoud of naar een waterval. Ook zijn we bij een zalmkwekerij geweest. Op zich niet veel te zien maar de panini zalm smaakte lekker. Onderweg nog een jong stel getroffen die onderweg waren voor een wereldreis...op de fiets!! Respect hoor, zeker met dit weer een de verre van ideale wegen hier. We hebben adressen uitgewisseld van onze blog pagina's. Het weer werd onderweg steeds een stukje beter wat de reis wel aangenamer maakt. Maar zelfs met minder mooi weer is het hier echt genieten. Wat is de natuur hier mooi zeg. Zoveel variatie, het is bijna niet voor te stellen. En je blijft maar foto's maken, ook al weet je dat je voor het echte gevoel toch echt zelf naar NZ moet komen....wat een bofkonten dat wij deze droomreis mogen maken. Om half elf vertrokken en na 6 uur aankomen op de camping, dat is meer dan 7 uren doen over 250 km, dan heb je de dag goed meegenomen en genoten. Ingrid zet snel het eten op terwijl ik even een handwasje doe en ophang aan het waslijntje buiten. Daarna de stoeltjes buiten zetten want het is nog mooi weer. Maar de lucht betrekt een even later regent het. Dan maar binnen de rijst met sla op eten tussen de inmiddels inpandige waslijn. Na het eten hadden we, net als gisteren, de hotwhirlpool een half uurtje voor ons alleen. Één van de voordelen als je lid bent van Top 10 campings waar wij gisteren lid van zijn geworden. Kost je 45 dollar maar je krijgt onderweg veel voordelen.

1. Janny:
    17 januari 2017
    Prachtige plaatsjes ek hjoed...
  2. J.H. Dijkstra:
    Hallo Folkert en Ingrid,
    Al weer prachtige foto's en de verhalen lezen we graag, jullie beleven veel en zullen aan deze reis prachtige herinneringen over houden, misschien gaan jullie over een paar jaar wel weer, wie weet ??? over ruim 3 weken zijn jullie al weer op de Merk in Workum, dat zal ook weer wennen zijn, geniet van elke dag, tijd gaat snel, groetjes Jetse en Minke.
  3. Gerrit:
    17 januari 2017
    Heeft toch ook wel voordelen al die regen lekker groen en een mooi oerwoud.
  4. Ewan (cyclist):
    18 januari 2017
    Great to meet you both the other day, and thanks for giving us a shout out on your blog! We're staying a day in Haast, then heading to Wanaka tomorrow