Punakaiki Pancake rocks

16 januari 2017 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland

16.01.2017 Vannacht op een free campingground op het strand nabij Punikaki doorgebracht. De hele nacht hoorde je de zee beuken tegen de kust. Om 8.30 reden we naar Punakaiki.

Punakaiki is een kleine nederzetting aan de West Coast van het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland, gelegen tussen Westport en Greymouth. De plaats ligt aan de rand van het nationaal park Paparoa. Door het dorp loopt de State Highway 6.

De Pannenkoekrotsen (Engels: Pancake Rocks) aan 'Dolomite Point' ten zuiden van de nederzetting zijn een populaire toeristische trekpleister. De Pannenkoekrotsen bestaan uit een groep van sterk verweerde kalksteenrotsen waar de Tasmanzee tijdens hoog tij door een aantal verticale blaasgaten breekt. Het kalksteen lijkt hier gelaagd te zijn op de 'pannenkoeken'-manier. De foto's laten dit duidelijk zien. Wij hebben na een foto ronde eerst even ontbeten in de camper. Geen pannekoeken maar  eieren en spek. Het brood wat ze hier hebben lijkt wel kauwgum, je eet er zo 6 stukken van op en het vult nog niet. Het zonnetje begon door te breken dus hebben we de ronde nogmaals gelopen en 'och heden', wat is het hier schitterend. We hebben niet gewacht op hoogtij, want dan spuit het water nog hoger door de blowholes omhoog. Maar zelfs nu was het al spectaculair. Vervolgens weer met ons huis op wielen op pad gegaan richting Hokitika. We hadden een tip van oud collega Tineke Wiersma gekregen, die hier een maand geleden samen met haar man ook gewandeld hadden. Er waren zeer weinig mensen in dit park The Treetop Trail, de naam zegt het al... Een wandeling langs de boomtoppen. Overal stonden bordjes welke vogels je kon zien in de omgeving en in de bomen, helaas maar 1 vogel gezien. Net op tijd klaar met onze wandeling begon het zachtjes te regenen en werd het al kouder. Snel naar de camper en koers zetten naar Harihari. Dit was weer een slaapstadje waar niets te beleven viel, dus snel doorrijden. De huizen zijn hier gemaakt van licht materiaal, meer een soort chalet met golfplaten in werkelijk alle kleuren. Vooral licht blauw en groen zijn ze hier gek op. Je zou denken dit moet wel sterk materiaal zijn ivm de harde wind hier. Nu begon het toch wel echt hard te regenen. Onderweg even gestopt bij een mooie stroomversnelling voor een zelfgezet kopje Nestle en een stuk gebak wat we nog hadden staan.  Na weer een hele tocht door de bergen uiteindelijk gestopt op een Holiday 10 park vlakbij FOX Glacier. We kregen er gratis een half uur hot water pool bij, moesten dit dan wel meteen doen anders waren alle plaatsen bezet. Dit bleek een whirlpool te zijn, nou daar hebben we uiteraard meteen gebruik van gemaakt want we waren wel wat 'verreisd' .  Ondertussen  dat ik dit typ geeft de site reislogger steeds storing, dus heb ik het tussendoor even opgeslagen. Ook kopieert de site ongevraagd woorden van websites, het duurt ontzettend lang voor het verhaal geplaatst kan worden.

1. K Groeneveld-Faber:
    16 januari 2017
    Hoi Ingrid en Folkert. Ik lees jullie blog met veel plezier. Vrienden van me zijn er ook geweest en waren ook enthousiast. Leuk dat je ook vertelt van de dagelijkse dingen als een ontbijt, een bakje koffie e.d. Het hoort er allemaal bij en geeft het gevoel of je een beetje 'mee op reis' bent. Bedankt en tot ziens! Groeten van Korien Groeneveld. (Parrega)
  2. Henk Jorritsma:
    16 januari 2017
    Mooie verslagen en prachtige foto's. Goede reis verder. Hier een beetje winter. Dolte ligt bijna dicht. Nu nog voldoende sterk worden.
  3. Eefje:
  4. Jo keuning:
    16 januari 2017
    folkert en ingrid een fijn 2017 geluk en gezondheid.
    ben woensdag geopereerd en donderdag weer thuis gekomen alles gaat naar omstandigheden goed . geen pijn voel zelfs niets meer aan m'n voet lopen met krukken gaat ook goed nou en zo maar verder geniet van jullie super vakantie. groeten jo