Christchurch

30 januari 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

30.01.17  Vandaag lekker nog een dagje relaxed Christchurch verkennen. Vanaf onze overnachtingsplaats was het slechts 15 min rijden naar een parkeerplaats in het centrum. Voor slechts 4 dollar kon je daar een hele dag parkeren. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen in onze hoofdstad. Gisteren bij de Gondola hadden we een combi kaartje gekocht zodat we vandaag met de tram konden reizen. In een soort wandeltempo ging je langs alle highlights van de stad. Het belangrijkste thema van deze stad is toch wel aardbevingen & de gevolgen daarvan. Dit werd ons eerst kort en bondig duidelijk gemaakt in het Quake City infocentrum waar de geschiedenis van deze stad en de aardbevingen in beeld werd gebracht. Later in een rondgang door de stad waren de gevolgen van de aardbevingen van 2010 & 2011 duidelijk zichtbaar. Niet alleen verwoeste gebouwen maar ook hele lege stukken grond waar nog niet zolang geleden een gebouw stond. Met name het juridische verhaal maakt dat de wederopbouw zeer moeizaam gaat. Ja en dan de vraag, wanneer komt de volgende Earthquake en met welke gevolgen. Het was toch ook wel weer goed om te zien hoe men zich aanpast aan de nieuwe situatie. Winkels die getroffen waren zijn nu verzamelt in een groepering van zeecontainers die ingericht zijn als winkelcentrum. Samen met de foodtrucks, waar er heel veel van zijn, maakt het geheel tot een prettig verblijf. Daarna maar weer een één van die schattige trammetjes gepakt. Komen we net op die tram waarin onze koning en koningin in november ook hebben rondgereden. Ook zijn we nog langs geweest bij het 'witte stoelen monument', waarbij elk van de 185 witte verschillende stoelen een slachtoffer symboliseert die in 2011 zijn omgekomen bij de aardbeving. Daarnaast was de Cathedral van bordkarton die als vervangend godsdiensthuis fungeerde voor de Cathedral in het centrum die niet gebruikt kan worden. Eindigen in Regent Street met een cup of coffee met heerlijke cookies maakte een bezoek aan deze stad zeker de moeite waard. Rond 5 uur gaan we op zoek naar onze laatste camping hier in NZ. Het wordt toch weer een top 10 camping, want daar zijn we tenslotte ook lid van geworden hier. Nu lekker een pasta maaltijd, vanavond nog in de hotwhirlpool en dan morgen de koffer pakken.

1. Cor:
    30 januari 2017
    Hey globetrotters. Wat vliegt de tijd! Triest dat zo'n stad zo getroffen wordt. We hebben ook nog tv serie liggen met dezelfde plaatsnaam. Maar lekker genieten nog op Bali komende week! We blijven jullie volgen. Groeten uit het natte Sneek. Cor en Monique
  2. Hanneke Steensma-de Boer:
    30 januari 2017
    Met jullie nemen we afscheid van Nieuw Zeeland. Wat waren het mooie verhalen en prachtige foto's. Vanaf nu rekenen we op zonnige plaatjes.
    N.B. Als je op Balk denkt dat je Marieke van Rijs ziet, dan is ze het. Zij, en haar gezin, vliegen er vandaag, voor een vakantie van 4 weken, naar toe. Meindert en Margreet volgen over 2 weken.
  3. Hanny ten Berge:
    30 januari 2017
    Hoi Folkert en Ingrid, wat een mooie reis maken jullie toch!! Jullie verhalen zijn zo leuk om te lezen, ik doe dat met veel plezier....ik wens jullie een hele goede vlucht naar Balie en nog een hele fijne vakantie verder!
  4. Gerda Boekema:
    31 januari 2017
    de verhalen en de foto's prachtig, dat we dit met jullie mogen delen geweldig. fijne vlucht en nog lekker genieten van de vakantie. groetjes uit Workum.