Cruise naar Milford Sound

20 januari 2017 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

20.01.2017 Na wederom een zeer koude nacht (5 graden!!). Er waren 2 extra dekens nodig om ons warm te houden. Vandaag stond een georganiseerde reis naar fjord Milford Sound op het programma. Daarvoor moesten we om 8.30 klaar staan bij de uitgang van de camping want we zouden opgehaald worden door een klein busje van de organisatie die ons naar de verzamelplaats in Te Anau zou brengen. Achteraf hadden we ook wel kunnen lopen want het was echt 2 minuten met het busje, maar ja het zat er bij in. Bij de verzamelplaats kwam ook de bus met medereizigers aan. Buschauffeur Bob had de passagiers om 6.30 uur opgepikt in Queenstown, dus die hadden nu een half uur 'plaspauze'. Om 9.30 iedereen de bus in op weg naar Milford Sound. En hoe was het mogelijk dat het na al die regen vandaag schitterend zonnig weer was geworden! Onderweg waren er nog 3 korte stops voor een fotomomentje. In Milford Sound zijn we aan boord gegaan van onze boot en stipt op tijd voeren we de overweldigend mooie fjorden aan de Tasmaanse Zee in. Echt iedereen om ons heen stond foto's te maken. Ook was er een uitleg van wat er allemaal te zien was, je kon het niet allemaal goed volgen vanwege het accent wat ze hier hebben, maar de grote lijnen van het verhaal haal je er wel uit. Op de boot spraken we Eline, een backpacker uit Arnhem die in haar eentje 3 maanden aan het rondtrekken was. Leuk om te horen hoe ze dit allemaal klaarspeelt. We hebben onze blog gegevens uitgewisseld, altijd leuk om weer te lezen hoe anderen de reis ervaren. Na 2 uren varen kwamen we uiteindelijk langs de laatste waterval. Vooraf waren we goed gewaarschuwd om alles goed vast te houden ivm de waterdruk en ja hoor we voeren er ook nog onderdoor. Allemaal gegil aan boord van de pret, de schipper maakte er nog even een waterspektakel van. We bleven maar foto's maken. Nog even een paar Wetenswaardigheden. Normaal regent het in dit gebied zo'n 260 dagen per jaar. In 2016 is er totaal 9 meter (!!!) regen gevallen. Deze week hadden ze storm,regen en onweer, dus erg onstuimig weer te pakken. Voor ons natuurlijk super dat het juist deze dag stralend mooi weer was, de hele reis bovenop het dek gezeten.  Ook de muts nog even opgehad toen we het fjord uitvoeren want daar stond een enorm veel wind op de open zee. Normaal gesproken zijn hier heel veel sandfly's, steekmuggen die je helemaal lek prikken. De Maori's vertellen dat het een plaag is van geesten van het fjord, zodat er niemand in dit mooie natuurgebied achterblijft. Je kunt er normaal gesproken niet stilstaan, die beestjes zitten dan overal. Wij hadden vandaag nergens last van. Na aankomst in de haven iedereen de bus weer in, ja en dan vallen de oogjes even dicht. Echt een super mooie dag gehad, echt één van de hoogtepunten  van onze reis naar New Zealand. Vanavond gaan we de laatste restjes uit de koelkast opeten en morgen weer nieuwe voorraad halen bij supermarkt. Na het avondeten nog even een rondje langs het Te Anau Lake gewandeld, het werd alweer wat frisser.

1. Yme en Tineke:
    20 januari 2017
    Wat hebben jullie het getroffen in Milford Sound. Nu pas konden we zien hoe mooi de toppen van de bergen zijn. Wij zagen de toppen in nevelen gehuld, dat leverde mysterieuze beelden op. Wel zagen we woeste watervallen vanwege de vele regen van de dagen daarvoor. Op de terugweg gingen we de zon tegemoet.Hierna zijn we naar Dunedin gegaan , daarna Mount Cook en daarna Christchurch. Nog een mooie verdere reis toegewenst!
    Yme en Tineke