EIndelijk schijnt de zon weer!!!

23 januari 2017 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

23.01.2017 Vanmorgen kon de korte broek weer aan want het was droog en de temperatuur meteen aangenaam. We zijn het plaatsje Oamaru vanmorgen nog even doorgereden. Hier staan nog huizen uit de victoriaanse tijd, in 1988 heeft een groep enthousiaste bewoners de historische gebouwen opgeknapt en wilde zich hiermee op de kaart zetten om toeristen te trekken. De buitenwijken doen erg Amerikaans aan, sfeerloos en schreeuwerige reclames. We hebben toch besloten naar Mount Cook te gaan dus verlaten we de kust en gaan de binnenlanden weer in. Onderweg waren we al van mening dat dit een goede keuze was, de vergezichten op de besneeuwde toppen zijn werkelijk schitterend. We wilden eigenlijk een stukje gaan wandelen bij Omarama, helaas kon dit niet doorgaan omdat de rivier buiten zijn oevers was getreden. De plaatselijke brandweer spoot de brug schoon die onder het slib zat. Bij enkele bruine borden met hierop een 'highlight' zijn we gestopt, de eerste viel meteen tegen, hier waren schilderingen op een kalkstenen muur te zien. Zelfs met de vermelde uitleg en met wat fantasie was hier niet veel van te maken. Dus  reden we door totdat we weer  een bruin bord zagen staan met salmon, dit bleek weer een viskwekerij te zijn, en een heerlijk gerookte zalm gekocht voor vanavond als voorgerechtje. TIjdens onze rit van vandaag werden we ook gesommeerd om te stoppen door tegemoet komend verkeer, wat bleek...  er werd een compleet huis vervoerd over de weg en die had echt wel twee banen nodig, gelukkig stuurde Folkert goed de berm in zodat ze konden passeren. vanavond is onze eindbestemming Twizel een dorpje dat ontstaan is doordat hier arbeiders werden ondergebracht die aan de energiecentrale werkten. De overheid wilde alles afbreken, maar de bevolking wilde dit behouden en heeft er een klein stadje van gemaakt. Na het eten zijn we hier even naar het meer gelopen, Folkert wilde nog een duik nemen, het was echt wel koud water brrr. Dit meer had stilstaand water, dus krijg je het effect van een spiegel, dus hier ook weer met de mobiel in de weer. Vanavond zijn we allebei druk bezig de blog met verhalen en foto's bij te werken. We hadden achterstand door twee dagen slecht internet bereik. Dit is dan wel vervelend, want je wend er wel aan.

1. J.H. Dijkstra:
    23 januari 2017
    Hallo Folkert en Ingrid,
    Bij jullie zonnig, hier bewolkt en koud, 's-nachts wat vorst, maar het is droog, hoeveel kilometers zijn jullie nu van de merk af ?????
    Hier verder alles goed, gistermorgen om 06.30 uur een bl...n... maar die was te stoppen.
    Wij wensen jullie een gezellige voortzetting, hartelijke groeten, Jetse en Minke
  2. Ingrid:
    23 januari 2017
    Wij zijn momenteel 21.856 km van de Merk af. En we maken elke dag weer nieuwe kilometers. De zon schijnt vandaag weer. We blijven genieten!