Mount Cook

24 januari 2017 - Mount Cook View, Nieuw-Zeeland

24.01.17  Het zonnetje scheen vanmorgen al door de gordijntjes van onze camper toen we wakker werden. Zou het geluk ons vandaag weer goed gezind zijn? Via de iPad checken we wat het weer vandaag gaat doen in het gebied rond Mount Cook. Het lijkt er op dat het 's morgens nog droog blijft. Snel nog een ontbijtje, de camper weer rijklaar maken (alle kastjes vergrendelt en losse spullen opruimen) en op naar de hoogste berg van NZ. Met maarliefst 3724 meter hoog is deze berg en zijn ook de bergen er omheen zijn indrukwekkend om te zien. De zon schijnt nog steeds en dus geregeld stoppen voor steeds 'een nog mooier plaatje'. Ja sorry beste volgers, jullie krijgen wel heel veel natuur foto's voorgeschoteld maar je blijft hier die prachtige natuur maar fotograferen. Onze eerste wandeling van een uur gaat naar het meer van Tasman. Een flink binnenmeer wat is ontstaan door het smeltwater van de Tasman Glacier. In het meer nog een paar brokstukken ijs afkomstig van de gletsjer. Eenmaal weer beneden kunnen we in het beeldenaar onze camper op een picknick tafel onze lunch nuttigen; gerookte zalm wat we gisteren onderweg vers gekocht hebben bij een zalmkwekerij....smullen!! Daarna de beslissing gemaakt om vanmiddag toch de Hooker Valley wandeltocht te doen. Een wandeltocht van 3 uren die je via een aantal hangbruggen van aanzienlijke lengte uiteindelijk bij het Hooker Glacier meer brengt. Rugzak mee met genoeg eten en drinken en vooral ook goeie warme kleding mee want het kan hier, zelfs met heel mooi weer, toch flink koud zijn. Een prachtige tocht langs goeie paden. Maar het waaide onderweg zo nu en dan ontzettend hard. Je waaide echt bijna letterlijk van het soms smalle pad. De hangbruggen waren ook met die weer ook een uitdaging zeg. Aangekomen bij het meer was het prachtig om te zien hoe er grote stukken ijs met hele mooie vormen in het meer dreven. Eigenlijk is dit natuurlijk niet zo mooi want dat betekend dat er door de warmte grote stukken afbreken. In de info is ook te lezen dat de ijs afsmelting erg snel gaat. Voor de foto's is het wel weer geweldig. Op de terugweg werd het idd gevoelig kouder en dus hebben we extra kleding aangetrokken, incl de in NZ gekochte mutsen. Omdat we aan de voet van de berg op een camping staan ( het waait hier erg hard, de camper gaat gewoon heen en weer nu ik dit typ) kunnen we een welverdiend bakkie nemen......