Zware storm en regen vannacht bij Mount Cook

24 januari 2017 - Mount Cook View, Nieuw-Zeeland

24.01.2017 Na het avondeten begon het op het kampeerterrein behoorlijk te waaien, je zag het gravel steeds in kleine tornado's over het terrein stuiven. Na een kleine windhoos hadden wij de camper vol met zand en steentjes, het raampje bleek niet goed dicht en we moesten echt stofhappen. We besloten de camper te verplaatsen met 'de kop' in de wind. Eerst alles uitkloppen en afnemen, werkelijk alles zat onder het stof. We hadden medelijden met de kampeerders met hun kleine tentjes, werkelijk geen enkele beschutting hadden ze op de open ruimte. Het dal werkte als een soort trechter en de campers waren enorm aan het schudden, opeens zagen we een tent half de lucht ingaan, Folkert ging er snel heen om te helpen. Het bleek een Nederlandse jongen te zijn, Guus die al in zijn bed lag. Hij had namelijk de hele dag aan het bergbeklimmen geweest, niet zoals ons over de paden, maar dwars over alles heen. ZIjn tentstokken knapten allebei af en er was geen houden meer aan, gelukkig kwam er meer hulp voor hem. Snel alles naar een klein gebouwtje gebracht wat vlakbij was. HIer zaten al meer mensen die het niet zagen zitten om in een tent te gaan liggen. In het gebouwtje was geen electriciteit, dus alles moest met zaklantaarns bijgeschenen worden. We hebben hem even geholpen te bellen naar de alarm centrale om de schade te melden.  De storm werd nu een vliegende storm met snelheden van wel 120 km per uur. 'S nachts om 12 uur vonden wij het niet meer vertrouwd daar te staan en hebben ons aangekleed om een plek te zoeken in de luwte, 5 km verderop wisten we dat daar een informatiecentrum was en hebben onze camper iets in de luwte kunnen zetten. Er stond bij dat je daar niet mocht parkeren, maar nood breekt wet. 'S morgen om 7.15 uur klopte er al een parkranger op het raam  met de vraag of wij daar gekampeerd hadden, uiteraard begreep hij dat we verplaatst waren en maakte er geen probleem van. We zijn onmiddellijk teruggereden naar het kampeerterrein en tot onze grote schrik lag er een caravan op zijn kant. Deze oudere mensen stonden naast ons op de vorige camping en hadden ons het advies gegeven op deze camping te gaan staan. Vannacht om 0.30 uur was de caravan omgegaan en de vrouw lag in de caravan en is door omstanders en haar man door het voorraam eruit gehaald. Ze hebben onderdak gekregen van mensen die een 6 persoons camper hadden en er maar samen in zaten. Fijn om te zien dat iedereen elkaar helpt. Ook was er een Nederlands stel met twee kleine kindjes die durfden het 's nachts ook niet meer aan en hadden ook in het verblijf geslapen.Vanmorgen scheen de zon weer en hebben we Guus, de bergbeklimmer een lift gegeven naar Twizel. Leuk om deze jonge gast te treffen en zijn verhalen te horen. Net buiten Mount Cook Village lag er een camper op zijn zijkant, echt een grote camper!!!! Je schrikt dan wel even dat dit ook gebeuren kan. Er zat al afzetlint van de politie op.

1. Hanneke Steensma-de Boer:
    25 januari 2017
    Wat een avontuur! Daar reken je niet op als je aan zo'n reis begint. Jullie hebben in ieder geval goede beslissingen genomen.