Van Nelson naar Punakaiki

15 januari 2017 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland

15.01.17 Vandaag de oversteek van Nelson aan de Tasmaanse zee naar de Westkust. Doel is om tot aan Punakaiki te komen want daar willen we een dag later Pancake Rocks & de Blow holes zien. Nadat we de boel weer hadden ingepakt nog even onze tijdelijke reisgenoten gedag zeggen. Om 8.30 uur waren we op pad en maar kijken wat we onderweg tegen komen voor bijzonderheden. De welbekende bruine borden onderweg en de TomTom aan boord met alle info over de omgeving heeft ons op verschillende stopplaatsen gebracht. De natuur is mooi maar begint ook alweer te wennen. Echt noemenswaardige zaken zijn we niet tegen gekomen. Onderweg op èèn van onze stops nog wel even met een local gesproken die ons wat nuttige tips heeft gegeven. Zo hebben we uiteindelijk toch nog voor een andere route gekozen en kwamen we via een enorme zigzag weg die hier en daar behoorlijk steil omhoog liep bij een verlaten mijwerkersstadje hoog in de bergen. Daar was te zien onder wat voor moeilijk omstandigheden met het vervoer van materiaal en kolen via deze steile berghelling vervoerde. De hellingsgraad was hoog dat men hier in NZ spreekt van 'het 8e wereldwonder'....tsja. Daarna weer 30 km omrijden om bij de kust een zeehondekolonie te bewonderen. Met een schitterend aangelegd natuurlijk pad kwam je op een hooggelegen plateau vanwaar de diertjes goed te bewonderen zijn. Gelukkig was het zonnetje er nu weer even bij, dat maakt het meteen een stuk aangenamer. Wat weer een natuurschoon hier aan de boorden van de oceaan. Daarna doorkachelen voor de laatste 60km op weg naar weer een 'self contained & free campground'. Echt weer een cool plekje alleen 1 nadeel; SANDFLIES!!!! Kleine steekmuggen die hier langs de hele westkust in grote getalen aanwezig zijn. Dat maakt het soms wel minder prettig maar goed dat moet dan alle natuurschoon weer ruim compenseren zullen we maar zeggen. Nou, wij gaan nog ff een potje rummicubben voor het echte vakantiegevoel....

1. Eefje:
    15 januari 2017
  2. Yme en Tineke:
    15 januari 2017
    Hallo Ingrid en Folkert,
    Wy hawwe sawat deselde foto's fan it A.Tasmanpark. Ek fan de "foulwind". Moaie foto's!
    Wy binne hjirnei ek nei Punakaki, Pancakerotsen en blowholes west. Hjirnei nei Hokitika nei beamtopkuier en nei de Fox gletsjer by Fr. Jozef. Lake Matheson folge.
    Groetnis Yme en Tineke
  3. Gerrit:
    16 januari 2017
    Zo daar ben ik weer. Wat een verhalen. Ga zo door. En ook de foto's zijn goed sprekend :-)