Een tour over het eiland Bali

3 februari 2017 - Sanur, Indonesië

03.02.17  Vandaag Robin jarig. Us jonkje alweer 22 jaar!! Vanavond maar even bellen want we worden om 8.30 uur opgehaald door 'onze privé chauffeur'. Dat klinkt heel luxe en is het eigenlijk ook wel, maar zo doen ze dat hier. Openbaar vervoer kennen ze hier niet.De hele dagen heb je de beschikking over laten we zeggen een auto met chauffeur die tevens je gids is. Onze man vandaag was Margot, een 38 jarige Balinees die veel van het eiland wist en, niet onbelangrijk, een prima chauffeur bleek te zijn in het hectische verkeer hier. Hij had maar liefst 9 onderdelen op het programma staan, een typisch Folkert & Ingrid dagje dus want daar houden wij wel van. Als 1e gingen we naar een Batik fabriekje. Hier kregen we een demonstratie van het intekenen van batik doeken en er was een vrouw die met een weefgetouw in de weer was. Na 10 minuten hadden we alles bekeken en hop in de taxi naar de zilverfabriek. Hier werden we weer opgevangen vanuit de taxi en een jongedame vertelde ons het proces van het zilveren sieraden maken. Ook hier zaten dames buiten de producten te vervaardigen. In de winkel geen 'nee' te koop. Ze was verbaasd dat ik alleen een klein hangertje kocht. Weer in de taxi en Margot vroeg of we ook Balinese dansers wilden zien, dit stond niet op het programma maar kon wel ingevoegd worden als we zelf de entree van 100.000 rupiah p.p.  (7,00 euro) betaalden. Hier werden we op de foto met met een danseres. Na een uur echte traditionele Balinese muziek ( dan heb je het ook wel gehoord) en optreden met dansers en toneel, was er na afloop de foto in een lijstje. Uiteraard tegen betaling, het zijn wel echte verkopers daar.  Het volgende doel was de oude tempel die speciaal voor toeristen geopend is. Het is dan ook niet de bedoeling dat je zelfstandig een tempel gaat bezoeken. We werden naar een soort parkeerplaats gereden waar al een stuk of 20 taxi's stonden en kregen daar zowel mannen als vrouwen een sarong om. Onze gids liep mee om wat te vertellen over het hindoeïsme en de gebruiken die daar bij horen.  De gids vertelde dat de Chinese toeristen alleen per bus vervoerd werden, die willen liever in een groep reizen. In een hectische stad vol met auto's en scooters naar Monkey Forest. In deze tuin met tempels wonen allemaal apen die gevoerd mogen worden door de toeristen. Een enorme tropische regenbui kwam hier naar beneden. Helaas lagen onze paraplu's nog in de auto. Onze Tour ging verder naar de rijstvelden, we zijn heel even uitgestapt voor de foto vanwege het weer en weer door naar de vulkaan. Hier kregen we een lunch in het restaurant Batur Sari met uitzicht op de vulkaan, helaas vandaag niet. Het zat werkelijk potdicht van de mist, vanavond maar even op internet kijken wat we gemist hebben. Onze chauffeur vond dit erg jammer voor ons. Hij kende vele weggetjes die iets rustiger zijn dan de hoofdweg en zo reden we verder naar de koffieplantage. Hier kregen we een rondleiding door de tuin en uitleg over hoe de Balinese koffie op traditionele wijze gemaakt werd. Er werden kleine kopjes koffie en thee voor onze neus gezet en we moesten natuurlijk alles proeven onze gastvrouw daar bleef er bij zitten om te vragen hoe alles smaakte. Het speciale was nu dat je tegen betaling een kopje 'kopi luwak 'koffie kon proeven. Dit is koffie gemaakt van koffiebonen die eerst door  de civetkatzijn opgegeten en daarna uitgepoept. De diertjes verteren alleen het vlees van de koffiebes, de restkomt er de volgende dag weer uit. Door de fermentatie in het maag-darmkanaal van de civetkat, krijgt de boon een bijzondere smaak.  Dit word dan gewassen, geroosterd en gemalen en zo wordt dit de duurste koffie ter wereld zo werd ons verteld. Reken op ongeveer 200 euro per kilo. En nog was de koek niet op want onze volgende stop was in de hoek van de houtsnijbewerking. Wat worden daar prachtige beelden gemaakt. En met verschillende soorten hout en bewerkings techniek. De bijbehorende winkel stond vol met aantrekkelijke meenemers. Gelukkig dat we kleine koffers mee hebben want anders.... Tot slot van deze lange dag zijn we nog bij de watervallen geweest. Doordat het veel geregend had was de waterval bruin van kleur. Toch maakte de exotische omgeving het tot een prachtig geheel en zeker de moeite waard. Om 6 uur was het einde van deze eiland Tour exact 2 meter voor de deur. We vroegen Margot nog even mee binnen om op ons kaartje de route van vandaag aan te geven. Vervolgen hebben we hem 2 koude biertjes + een extra zakcentje gegeven...hij was zo dankbaar!! Het was een lange maar interessante dag. We zijn meteen in ons privé zwembad ge-jumpt om af te koelen.

1. Janny:
    4 februari 2017