Waiotomo caves: glow worms

8 januari 2017 - Waitomo, Nieuw-Zeeland

Het wordt een beetje een bekend verhaal maar vandaag weer heel vroeg wakker. Voor  6.00 uur hadden wij al een route voor vandaag in gedachten. Niet te lang omhangen; aankleden, stroomkabel afkoppelen en watertank volgooien vertrekken we rond 8.00 vanaf de camping eerst richting supermarkt. Ontbijt spullen kopen, broodje smeren in de camper en hup onderweg voor een '2 hour drive'. Aangekomen bij de caves een keuze maken wat allemaal te doen. Gekozen voor een bezoek aan de grotten met in ieder geval de glow worms. Daar konden we driekwartier later terecht, dus eerst ff een bakkie in de camper met de achterdeuren open, net of zit je op je eigen terras. Daarna een prachtige rondleiding gehad met aan het einde als hoogtepunt met een bootje door de grotten met de glowworms. Wat een schitterend fenomeen, we waren beide onder de indruk. Zeker ook de bijzondere manier waarop deze diertjes een voedsel vangen....allemaal ff opzoeken hihi. Toen we weer richting de camper lopen zagen er 1 staan met de achterdeuren nog wijd open.... Oh jee dat was onze camper, helemaal vergeten dicht te doen. Gelukkig heeft niemand van deze gelegenheid gebruik gemaakt er iets uit te halen. Vervolgens een rondleiding in een grot even verderop. Nu hebben wij grotten gezien in Nederland,Duitsland, Kroatië en Amerika maar deze ware toch weer anders, met name ook door de vulkanische invloeden. Daarna zelf nog een wandeling gemaakt door een natuurgebied, wat in de top 10 staat van de 'must have seen' van NZ. Vervolgens zijn we doorgereden naar het plaatsje Otorohanga, want daar was een soort vogelparkje The Kiwi house met als belangrijkste gast onze lieveling nu al nl de KIWI. Wat een grappige vogel is dat zeg. Voor de rest niet een geweldig park. Al met al toch alweer 5 uur dus eens kijken of we een 'self contained' camper plekje kunnen vinden, wat zoveel betekend als een gratis plekje zonder stroom- en water aansluiting. En ja hoor, in de buurt van de grotten ergens een afgelegen weggetje in slaan (waar komen we nu weer?) en vervolgens een parkeerplek gevonden naast een restaurant. We staan wel een beetje op afwateren maar ach, dan kroepe Wy elkaar wat oan no haha. In het restaurant kon je voor 10 NZ dollar (= € 6.60) deelnemen aan een simpel maar lekker streekbuffetje. We waren snel om, zelf eten koken kan morgen ook wel weer. We zoeken een mooi plekje op, hebben de onmisbare reisgidsen mee om te kijken wat we vandaag gedaan hebben en morgen gaan doen. En ondertussen dit reisverhaal maken want ja, gratis WiFi is wel zo makkelijk. Morgen gaan we waarschijnlijk New Plymouth aan de Tasmaanse Zee. Daar ligt ook Mount Taranaki, een berg van 2500 meter hoog die gevormd is door een vulkanische uitbarsting...laterszzz  F.

1. Hanneke Steensma-de Boer:
    8 januari 2017
    Gegoogled op "glow worms". Wat een indrukwekkend natuurverschijnsel! Leuk om op afstand jullie reis mee te beleven. Dank voor de verslagen. Super!
    Loesje schreef ooit: "Geniet nooit met mate!" Groetjes vanuit een kil, bewolkt Balk.
  2. Cor:
    8 januari 2017
    Leuk avontuur! Heb net de glowworms op YouTube gezien. Veel plezier verder en we blijven de avonturen volgen. Groet Cor, Monique en Gin.
  3. Janny:
    8 januari 2017
    Uiteraard de Glow Worms gegoogled want een tip is tenslotte niet voor niks een tip bleek ook nu...prachtig om te zien...! Oant it folgjende ferslach mar wer...leuk! Groetsjes Janny en de rest.
  4. Janny:
    8 januari 2017
    Mijn reactie zie ik niet terug...oké dan maar in de herhaling...Uiteraard de Glow Worms gegoogled want een tip is tenslotte niet voor niks een tip...bleek ook nu weer...prachtig! Oant it folgjende reisferslach...leuk! Groetsjes Janny en de rest.
  5. Femme:
    8 januari 2017
    Poeh, dat is om jaloers van te worden! Jullie hebben een prachtige reis tot nu toe. Geniet ervan de komende weken! Wij beginnen morgenvroeg weer met het CJG-overleg. Dat zul je wel missen. Groeten.